Peth-prøve

Hei! Har gått på Peth-prøver i noen måneder nå og holdt meg rusfri hele perioden. Tar en gang i måneden. Hvis jeg drikker en sekspakning halvlitere tuborg, vil det da påvises på en peth-prøve fire uker etter? Og hva med to halvlitere? Hvor lenge kan to halvlitere påvises? Hadde satt pris på et svar og ikke en henvendelse til info om biomarkører, på forhånd takk!

Mann, 35 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det korte svaret er ja, det kan vises.  PEth-verdien gjenspeiler det totale alkoholkonsumet de siste 4 ukene før prøvetaking, så alt inntak av alkohol kan påvirke verdien. Spørmålet er heller hva det er du har blitt enig med legen din om i forhold til alkoholinntak. Er avtalen totalavhold eller moderat bruk?
Konsentrasjoner under påvisningsgrensen for analysemetoden (<0,03 µmol/L) regnes som forenlige med totalavhold fra alkohol, eller bare lavt/ sporadisk inntak. Konsentrasjoner mellom 0,03 og 0,30 µmol/L regnes å være forenlige med et moderat og ikke nødvendigvis skadelig alkoholforbruk. Siden vi ikke vet hva som er avtalen mellom dere, og fordi det er individuelle forskjeller i hvordan man forbrenner alkohol, kan vi ikke gi deg svar i form av antall «trygge enheter». Vi vil anbefale deg å kontakte legen din hvis du er usikker på hva som gjelder for deg.