Pensjonist med store søvnproblemer

Har store søvnproblemer. Fikk panikkangst etter operasjonen . Angsten er borte etter behandling med Cepralx, men nå får jeg ikke sove.
Tar jeg en Imovane sover jeg ca 1,5 time
Mao tar ca 3 imovane gjennom kvelden for å få sove. Vet det ilke er bra med så mange i løpet av nstta
Sitter nå kl 05 om morgenen og lurer på hvordan det er å blande en imovane og en sobril ?

Mann, 72 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vær oppmerksom på at det kan ta inntil en uke å få svar på denne tjenesten. Du kan snakke med oss direkte på chat (hverdager) og telefon (alle dager) før klokka 19. Dersom du trenger rask hjelp på nattestid en annen gang, ring Giftinformasjonen (døgnåpen på nummer 22 59 13 00). Der er det mange meget kompetente mennesker (farmasøyter, leger osv).
Vi vil anbefale deg å ta opp dine søvnproblemer med eksperter på søvn. Det kan være nyttig med annen behandling ved siden av medisiner.
Dersom dine søvnproblemer har vært større nå som det har vært så varmt, er du ikke alene om det. Når det er uvanlig varmt etter norske forhold, er det mange som sliter med nattesøvnen. Cipralex kan også ha en innvirkning på søvn.
Din lege skal informere om mulige riskoer og bivirkninger ved bruk av (alle) disse medikamentene. Du kan både be om mer informasjon om riskoaspektet og om mer informasjon om andre tilbud for å behandling av søvnproblemer. Dersom legen ikke kan hjelpe deg med disse spørsmålene, kan du bytte fastlege (du har rett til å bytte fastlege inntil to ganger per år).
Til ditt konkrete spørsmål
Det er ikke akutt risiko å blande Imovane og Sobril i små mengder. Det kan være risikabelt (akutt) dersom du har drukket alkohol. Så det bør du unngå.
Kombinasjonen kan føre til avhengighet dersom du gjør det til en vane. Både Sobril og Imovane er avhengighetsskapende hver for seg, og i kombinasjon blir dette aspektet mer uttalt. Dette betyr i praksis at du kan ta en slik kombinasjon sporadisk, la si noen ganger per måned, men blir det flere ganger i uka, risikerer du å etablere en uvane.
Dersom du har førerkort
Dersom du kjører bil (vanlig lappen/gruppe 1), er det viktig at du gjør deg kjent med grensene for medsinbruk. Dersom du overstiger disse grensene vil du ikkke lenger fylle helsekravene til førerkort. Du kan lese mer om de konkrete grensene på denne siden (Helsedirektoratet).
Har du andre klasser førerkort enn vanlig lappen (gruppe 2 og 3), kan det være egne regler.
Kort om regler for vanlig førerkort (gruppe 1)
• bruker du to både Imovane og Sobril er grensen maks 15 mg Sobril og 3,75 mg Imovane per døgn.
• bruker du medisnene sporadisk, skal du vente minst 8 timer fra inntak til du kjører
• selv om du har brukt medisiner i lovlig dose, kan det påvirke din evne som sjåfør. Du er selv pliktig å sørge for å være skikket til å kjøre. Blir du stoppet og politiet mener du er påvirket, kan du straffes selv om du har brukt godkjente mengder.
Legen som skriver ut medisinene til deg er pliktig å informere om disse reglene. Har h*n ikke gjort det, har ikke legen gjort jobben sin sikkelig, noe som i verste fall kan føre til at du blir fratatt ditt førerkort.