Oransje hvitspettede piller

Hei jeg har funnet noen piller gjemt i en anonym boks på datarommet til kjæresten. De er flate runde,, lukter ingenting og smaker ikke bittert eller søtt (prøvde å ta tunga borti). Finnes det dop eller anabole steroider som likner på dette?

Kvinne, 28 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det finnes mange typer «dop eller anabole steroider» med varierende utseende, også hvitspettede oransje. Svaret på spørsmålet ditt er derfor «ja, det finnes «dop eller anabole steroider» med slikt utseende». Men hva de pillene er, og om de ev. er noe du bør bekymre deg for, er umulig å si når vi ikke har eksakt utseende.
Det er også viktig å huske at i mange tilfeller er slike produkter fremstilt ved mer eller mindre lyssky metoder, og ingen har helt oversikt over dette markedet.
Vi gjorde et Google-søk (bilder) på «orange round pills with white dots» og fikk opp alt fra betablokker til oksykodon. Du sier ikke noe om merkingen på pillene, hvilket er av avgjørende betydning. Du kan gjøre det samme søket med merking.
Dersom dette er piller registrert i Norge/Norden, skal det finnes bilder av dem på Felleskatalogen.
Tenk på følgende før du går videre med dette:
Vi skjønner deg veldig godt dersom du blir bekymret av å finne piller i anonym pakning. Særlig dersom du allerede har grunn til å tro at kjæresten din skulle være i besittelse av rusgivende eller prestasjonsfremmende midler. Spørsmålet er hva du skal gjøre med det. Mange vi er i kontakt med vil i en slik situasjon si at «da skal jeg konfrontere ham med det». Problemet er bare at slike konfrontasjoner veldig ofte fører til at mulighetene for å snakke om dette åpent blir dårligere. Du kan da få til svar at «det er ikke mine», eller «det er bare noe som ligger igjen fra lenge siden», eller en annen mer eller mindre direkte benektelse. Og så er du egentlig like langt. Resultatet kan fort også bli at dersom kjæresten din har en utfordring, blir han bare mer påpasselig med å gjemme ting bedre. Dersom du ikke har sanksjonsmidler, har det lite for seg å avdekke. Å avdekke hvilke piller det er, er ikke i seg selv en løsning på et ev. problem.
I noen tilfeller tar folk beslag i ting de finner. Dersom du gjør det, og ikke sier noe om det, vil du fort merke hvordan han reagerer! Hvis han blir meget stresset, kan man feks. spørre ham om han leter etter noe. Gjør han det, har du et forklaringproblem. For hva skulle du i hans skuff? Du kan feks. si du bare skulle rydde litt og fant noen piller.
Det aller viktigste i slike situasjoner er at dere får en ok samtale om det. Hvordan dere skal få til det, finnes ingen fasit på. Men generelt er det viktig å
• ikke vær sint eller gjøre det til en krangel om andre ting
• ikke kom med beskyldninger, men vær undrende
• gi ham muligheten til å komme med en plausibel forklaring
• dersom det viser seg å være rus- eller steroider, ta kontakt med noen som kan mer om det (RUStelefonen eller Dopinkontakten) og skaff deg informasojn om de/t relevante stoff/ene slik at du har mer kunnskap
• det er viktig å kunne stole på sin partner. Men det er også viktig å ikke være naiv. Bruker han noe, er det viktig at han finner ut hva han skal gjøre med det, og at du får en samtaleprtner som kan støtte deg i en ev. prosess han må gjennom
Vi håper dere finner ut av dette sammen. Ta gjerne kontakt med oss om det er noe mer du trenger informasjon om eller trenger å snakke om.