Oppgitt 68

Jeg bare lurer på hvorfor det skal være så vanskelig å få Paralgin Forte mot sterke ryggsmerter? Har nå mast på fastlegen min i ei uke for å få flere, sånn at hverdagen min kan bli litt lettere. Fikk beskjed om å komme på time føre jeg får flere, men det er jo nesten umulig å komme inn. Jeg har derfor ikke kommet meg på jobb, arb.giver vet ikke når jeg kommer igjen eller om jeg kommer igjen. Jeg kan IKKE skjønne at det skal være sååå vanskelig å få disse tabl. Jeg blåser i bivirkninger osv når jeg har så vondt. Jeg vil bestemme selv hva jeg putter i kroppen, så jeg kan fungere så normalt som mulig i hverdagen. Jeg er såååå lei av at det skal være så strengt. Og dessuten så virker det som at legene heller vil at folk skal bli narkomane, enn å hjelpe dem med medisiner. Opp gjennom livet, har jeg bekjente,gamle venner osv som har blitt narkomane, fordi dem IKKE fikk mer smertestillende pga kroniske plager??? Så i desperasjon så har dem fått tak i andre rusmiddler på gata og heller endt opp som narkomane .Det er helt ufattelig for meg!! Jeg er en voksen dame som VIL ha hjelp av fastlegen min (skrive ut Forte når jeg har så vondt), men nå begynner jeg å bli så utrolig deppa/frustrert/forbanna over å måtte slite så utrolig med å gjøre dette på lovlig vis, at jeg får heller kjøpe det jeg trenger på gata. For 2 dgr siden kunne jeg fått sterke morfin tabl. ,men dette takket jeg nei til, fordi jeg håpet på lettere hjelp fra legen. Nå er jeg iferd med å gi opp! Man føler seg så utrolig jævlig/liten/sutrete når man må ringe/sende SMS/mail mellom 10-20 ganger for å få hjelp mot disse smertene, at det er IKKE verdt det stort mer. (Jeg har forresten hatt/har 3 prolapser i ryggen+slitte skiver osv. ) Legene kan fortelle at det er vanedannende/bivirkninger osv til pasientene, så kan pasientene bestemme selv hvor mye dem vil ta! Det er tross alt tryggere å få dette gjennom leger, enn å gå på gata å kjøpe det. Syns også det bør gå opp et lys for legene når mange har blitt narkomane etter dem har blitt nektet flere smertestillende. Har man vondt og det skal være så vannvittig vanskelig å få smertestillende av legen, så blir man desperat, og kjøper det på gata. Hvis legene hadde brukt hodene sine litt, så hadde dem hjulpet folk med smertene sine, så hadde det nok blitt færre narkomane

Kvinne, 49 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi kan ikke si noe om hvorfor legen i akkurat ditt tilfelle ønsker ny time før du får flere tabletter. Det du kan gjøre er å ringe til legekontoret, beskrive hvor vondt du har det, og be om en hastetime. Får du ikke time da heller kan du dra til legevakta.
Det vi kan si noe om er hvorfor Paralgin Forte og andre opioider er medikamenter leger er restriktive med å skrive ut når det gjelder kroniske plager.
De nasjonale retningslinjene  lyder som følger: «Restriktiv rekvirering av opioider er ønskelig fordi opioider er vanedannende og har uttalte bivirkninger. Pasienter med langvarige smerter som behandles med opioider står dermed i fare for å utvikle avhengighetssyndrom«. Du kan lese hele teksten på denne siden hos Helsedirektoratet.
Du skriver at du har kroniske smerter, så det kan tenkes at legen din vil ha en kontrolltime for å kunne vurdere hva som vil være best behandling for deg på lang sikt.  Det å bruke  Paralgin Forte over lang tid er ikke nødvendigvis den beste løsningen, fordi du etterhvert må øke dosen for å få samme virkning. Det og stadig øke dosen gjør at du kan få økte bivirkninger og at du etterhvert havner på svært store doser med potensielt dårlig virkning. Du har krav på god smertelindring, og må gjerne fortelle legen at du opplever at Paralgin Forte har hjulpet godt, men du har ikke krav på å selv velge reseptbelagt medikament.  Føler du likevel at du har blitt dårlig behandlet vil vi anbefale deg å kontakte Norsk pasientforening. De kan hjelpe deg med å klage, og hjelpen er gratis.
Du skriver også at legene ved å være restriktive på medisiner gjør at folk kjøper illegalt, og dermed blir rusavhengige. En viktig faktor er imidlertid at legene nettopp ved å skrive ut store mengder avhengighetsskapende medisiner kan gjøre folk avhengige av dem. Det er en av grunnene til at det finnes nasjonale retningslinjer for vanedannende legemidler som alle leger i Norge må følge.