Musiker blir for full i sosiale sammenhenger

I det siste har jeg flere ganger blitt for full i sosiale sammenhenger (for det meste når jeg ikke får spist nok-men jeg har osse drukket i overkant.) Jeg har PTSD og har en periode nå drukket opp til tre dager i uken- men da er noen av disse dagene bare to øl på cafe med mannen min.
Men:Nå-Noen har jeg drukket noen dager alene—4-5 gjenstander-og det skremmer meg.
Jeg har blitt klar over at jeg bruker alkohol til å flykte fra vonde følelser,og jeg vil ikke lenger ha det sån.Jeg savner ikke alkohol de dage jeg ikke drikker–og i februar måned hadde jeg en helt hvit måned.Der var en positiv opplevelse-at kunne bestemme det.Trenger jeg hjelp til å redusere mitt forbruk,eller kan jeg følge et opplegg på nettet med veiledning.(Min mann mener ikke at jeg skal i behandling- men reagerer på at jeg blir *fjern* når jeg blir for full til fester.)

Kvinne, 57 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du nevner at du har PTSD og at du bruker alkohol for å døyve vonde følelser, men det fremgår ikke av det du skriver om du får psykologisk hjelp knyttet til dette. Hvis du ikke mottar hjelp anbefaler vi deg å tenke litt over det og eventuelt kontakte fastlegen din som kan henvise deg videre til egnet hjelp.
Det du beskriver er for øvrig ikke et uvanlig problem. Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd: 1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du forteller at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, som kan hjelpe deg? 2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent. 3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full. 4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg. 5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt. får til det. 6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er i godt humør? Når du er i dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad? Mer omfattende råd om hvordan du skal gjøre dette på egen hånd har Bergensklinikkens selvhjelpsprogram. De skriver om kurset at du ved å legge inn informasjon utvikler et selvhjelps-verktøy som  hjelper deg med å håndtere situasjoner hvor du får lyst til å drikke alkohol og hjelper deg å ta kontroll over ditt alkoholforbruk. Kurset er kostnadsfritt og anonymt, og du finner det her.
Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på chat eller telefon 08588 for en utdypende samtale om dette.