Morfinavhengig kjæreste – haster

Hei
Fant nettopp ut at min nye kjæreste er morfinavhengig. Han tar sprøyter, piller og plaster. Dette har han gjort i flere år pga smerter, men prøver nå å få henvisning til avrusning. Er det da snakk om 2-8 uker?
Håper det går bra!
Er det trygt for meg å ha sex med ham?

Kvinne, 41 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi håper din kjæreste får den hjelpen han trenger, og at det går bra.
Når du spør «Er det da snakk om 2-8 uker?», regner vi med at du mener «hvor lang tid vil det ta før han er avruset?» Hvor lang tid det ev. vil ta, kommer an på hvordan man ser på det. Selve avrusningen tar noen få uker. Etter det er han mer eller mindre kvitt abstinenser. Men det er da de egentlige utfordringene begynner. Dersom han skal leve uten bruk av morfin, vil det helt klart komme til å bli risiko for tilbakefall. De aller fleste opplver det, og mange bruker årevis på å bli kvitt problemet sitt. Å klare seg i et rusfritt liv forutsetter ofte at vedkommende lever 100 % rusfritt hele tiden (alkohol inkludert) og er ærlig og villig til å motta hjelp dersom det kommer en sprekk.
Om det er trygt å ha sex med ham, kommer an på om han har pådratt seg infeksjonnsykdommer på grunn av sprøytebruk (hepatitt, HIV etc.). Vi vil anta at han er åpen om hvorvidt han har det eller ikke. Hvis han har det, risikerer du å bli smittet. Utover dette er det trygt.
PS: dette er ikke en akutt-tjeneste. Det kan ta inntil fem virkedager å få svar.