Konsekvens av ecstasy?

Hei. For drøyt en måned siden prøvde jeg ecstasy for første gang, men bare en liten dose på under en halv pille. Merket virkning men ikke noe mer enn det (konsumerte også alkohol samtidig). I ettertid når jeg har konsumert alkohol (som er omtrent 7-8 ganger) har jeg i nesten hvert tilfelle opptrådt aggressivt overfor andre. Føler meg ikke i grunnen sint, men blir lett «fyrt opp». Har tenkt at dette kanskje kan være fordi jeg sliter med psykiske problemer, men dette har aldri skjedd før til tross for større psykiske problemer tidligere. Falt meg bare inn om dette tilfeldigvis kunne være en ettervirkning etter ecstasyen eller om det rett og slett bare er alkoholen i seg selv. Håper dere kan svare meg 🙂

Kvinne, 19 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Psykisk helse, rus og atferd er ganske sammensatte fenomener, så her er det også vanskelig å fastslå sikkert hva som har hendt. Men generelt er vi ikke kjent med at bruk av MDMA/Ecstasy skal gi ettervirkninger i form av aggresjon, så sannsynligvis handler nok dette hovedsakelig om din generelle psykiske helsetilstand og alkohol, i større grad enn det ene inntaket av MDMA/Ecstasy. Men hvorfor du opplever denne aggresjonen først nå, er vanskelig å si. Noen ganger kan jo MDMA/Ecstasy gjøre deg ganske utmattet i en viss tid etterpå, noe som nok også kan innebære at man generelt har «kortere lunte» enn man ellers ville hatt. Her vil alkohol i så fall kunne være en forsterkende faktor. I tillegg vil bruk av MDMA/Ecstasy innebære at enkelte signalstoffer i hjernen trenger litt tid på å gjenopprette sin naturlige balanse – signalstoffer som bl.a. påvirker våre følelser. Men, dersom det dreier seg om i overkant av en måned, er ikke denne sammenhengen like opplagt. Kan det være andre ting som har hendt i livet ditt i det siste, som gjør at du føler deg litt ekstra sårbar? Det er det kun du selv som kan svare på, men dersom dette skulle bli et vedvarende problem, kan du vurdere å oppsøke terapi for å bearbeide dette (eller evt. ta opp dette emnet, dersom du allerede går i terapi). Utover det må du nok simpelthen ta tiden til hjelp, og da gjerne være litt ekstra varsom med alkohol så lenge du opplever å bli aggressiv av det.