Kan hasj fremdeles spores i kroppen min?

Hei. For 3 uker siden var jeg på en hyttetur og røyket en del hasj. Det foregikk over to dager, og var vel omtrent 5 stk jeg røyket til sammen. Jeg ble ikke kraftig påvirket av dette, og tror kanskje derfor at jeg ikke inhalerte godt nok. Jeg har ikke røyket noe før eller etter dette. Om 5-6 uker skal jeg i militæret hvor det vil bli tatt urin- og blodprøver. Vil det synes i disse prøvene at jeg har røyket tidligere?

Kvinne, 18 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er lite sannsynlig at du vil teste positivt på blodprøver eller  urinprøver når du skal i militæret.
THC kan påvises i blodet i opptil et døgn etter et enkeltinntak, men opptil flere dager etter lengre tids bruk. Når det gjelder urinprøver, kan THC-syre normalt påvises i opptil en uke etter et enkeltinntak, men ofte også mindre enn dette. Røyker du cannabis jevnlig vil bruken imidlertid kunne påvises i betydelig lengre tid. Røyker du daglig, og har gjort dette over en lengre periode, kan det altså ta opptil 6-10 uker etter siste inntak før bruk av cannabis ikke lenger kan spores på en urinprøve. Ved et svært høyt og langvarig cannabisforbruk, kan enkelte avlegge positive urinprøver selv etter mer enn 10 ukers avsluttet bruk.
Det kan forekomme betydelige variasjoner fra person til person når det gjelder hvor lang tid rusbruk kan påvises med en blod- eller urinprøve, ettersom vi forbrenner stoffer i forskjellig tempo. Minst like viktig er styrken på rusmiddelet, hvilken mengde som er inntatt, og over hvor lang tid denne mengden er inntatt. Våre opplysninger på dette området er derfor kun veiledende.
Forsvaret er en av få instanser som også tar hårprøver, men så vidt vi vet, er det ikke vanlig prosedyre og skjer kun ved mistanke eller når det er snakk om å sende ut personer til helt spesielle oppdrag. Påvisningstid i hår vil, teoretisk, bare være avhengig av lengden på håret. Man regner 1 måned for hver centimeter i lengden (eks. 10 cm langt hår – 10 måneder). Legger ved en artikkel om hårprøver i forsvaret.