Ikke godkjent vandel og førerkort

Hei
I oktober sist år (2017) ble jeg tatt for å røyke hasj, og gikk med på en påtaleunnlatelse hvor jeg må gi urinprøver i et år, altså til Oktober i år. I sommer hadde jeg planlagt å ta sertifikatet for bil, men på Statens Vegvesen’s sider står det altså at vandel ikke er godkjent. Er dette fordi kontrakten min ikke er ferdig enda? Eller er det fortsatt mulig for meg å kunne få sertifikatet? Leste litt på nett å kom over noen som skrev at jeg ikke kan ta sertifikatet til bil før jeg har bevist at jeg er edruelig.. hjelp

Kvinne, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Ja det er fullt mulig for deg å ta sertifikat, men du må nok vente til kontrakten din er ferdig og du har bevist at du er edruelig over tid ved å avlegge negative urinprøver i kontraktstiden din.
Det er mulig at du også trenger legeerklæring i tillegg til egenerklæringen du skal fylle ut når du søker om førerkort. Det kan være lurt om du allerede nå sjekker med legen din om hva som skal til for at h*n skriver en legeerklæring for deg slik at du har alt klart i oktober. Lykke til!