Hva gjør jeg?

Hei. Min samboer har over tid gjemt brennevin flere steder. Dette drikker han når han har sjansen til det. Han er ikke voldelig av noe slag bare overstadig beruset. Problemet er at vi har en liten gutt sammen på 5 år. Jeg har to barn fra tidligere på 12 og 18 år. Jeg har prøvd og konfrontere han med dette men da blir han sur og nekter for at han har et problem.. Hans foreldre var glad i alkohol samt onkler og tante.. nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre om det beste for meg og barna er og flytte. Føler ikke jeg kommer noen vei.

Kvinne, 39 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner godt at du synes dette er vanskelig. På sikt kan dette bli et problem for hele familien. Du bør absolutt ta tak i det, for det blir sjelden bedre av seg selv. Her kan du få noen enkle tips om hvordan du kan ta det opp på en best mulig måte (guiden er rettet mot folk som skal ta opp cannabisbruk, men kan overføres til alle typer rusmidler). Hvis det viser seg at samboeren din ikke anser alkoholbruken som et problem, blir det viktig for deg at du sette grenser for deg selv og barna i forhold til hva du kan akseptere. Om han ikke er villig til å samarbeide, kan du ta kontakt med et familievernkontor for nærmere veiledning. Du kan også kontakte Veiledningssenteret for pårørende for en uforpliktende samtale. Du er også velkommen til  å ta kontakt med oss på tlf 08588 eller chat for å diskutere situasjonen.