fant ut at jeg røyka hasj ondsag 19 juni torsdag 20 juni fredag 21 juni og lørdag 22 juni. også røyka jeg 28 juni, hvor lenge ville dette kunne påvises i urinen ca?

Mann, 17 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder urinprøver, kan THC-syre normalt påvises i opptil en uke etter et enkeltinntak, men ofte også mindre enn dette. Røyker du cannabis jevnlig vil bruken imidlertid kunne påvises i betydelig lengre tid. Røyker du daglig, og har gjort dette over en lengre periode, kan det altså ta opptil 6-10 uker etter siste inntak før bruk av cannabis ikke lenger kan spores på en urinprøve. Ved et svært høyt og langvarig cannabisforbruk, kan enkelte avlegge positive urinprøver selv etter mer enn 10 ukers avsluttet bruk. Utfra det du skriver så vil du nok måtte regne med at THC vil kunne spores i urinen i 2-3 uker etter siste inntak. I ditt tilfelle er det nok snakk om pluss/minus noen uker etter siste inntak, men dette er kun et grovt anslag.
Det kan forekomme betydelige variasjoner fra person til person når det gjelder hvor lang tid et rusbruk kan påvises med en blod- eller urinprøve, ettersom vi forbrenner stoffer i forskjellig tempo. Minst like viktig er styrken på rusmiddelet, hvilken mengde som er inntatt, og over hvor lang tid denne mengden er inntatt. Våre opplysninger på dette området er derfor kun veiledende.