Hasj/marijuana

Fikk noe stoff av en fyr gratis som sa det var hasj/marijuana blandet sammen. Han viste meg hvor mye jeg skulle ta i en røyk, men jeg stolte ikke helt på det så jeg tok halvparten bare. Røykte helt alene i hybelen min og etter noen minutter kjentes det ut som at kroppen smeltet vekk, at jeg ble dratt mot bakken og kroppen ble kjempe tung. Jeg begynte å gråte og tilslutt låg jeg på bakken og ropte og skrek. Jeg hørte syner. Jeg fikk kjempevondt i kroppen, kjentes ut som jeg ble slått. Jeg fikk rykninger og skolv. Det var 28 grader her men jeg frøys hjel og tok på meg alle klærnene og varm ovnen. Det er det værste jeg har opplevd. Tok veldig lang tid før det gikk over. Tok sånn ca 2-3 dager før jeg ble normal igjen og føler meg enda sykt slapp, sover lenge og har rare drømmer. Kan det være noe annet stoff i det jeg fikk eller tok jeg bare alt for mye?

Kvinne, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en ganske voldsom reaksjon, og det er bra du føler deg bedre igjen nå. Det du beskriver er noe man helt klart kan oppleve ved forholdsvis høye inntak av cannabis, særlig hvis cannabisproduktet er ganske sterkt. Sånn sett er det altså fullt mulig at dette kun var cannabis. Men, enkelte andre stoffer kan ha et lignende utseende og gi en lignende rusvirkning, som f.eks. syntetiske cannabinoider eller Salvia divinorum.
Syntetiske cannabinoider er en kjemisk etterligning av naturlig cannabis, som sprayes på planter/urter som ligner marihuana. Rusvirkningen har en del fellestrekk med naturlig cannabis, men oppleves ofte som ganske intens, ubehagelig og langvarig. Du kan lese mer på våre faktasider om syntetiske cannabinoider.
Salvia divinorum er en psykoaktiv urt som gir hallusinogene rusvirkninger, og kjennetegnes f.eks. ved at man «dras mot bakken». Salvia divinorum har i utgangspunktet kun effekt dersom det røykes i bong/pipe, men det er uvisst for oss hvorvidt det også kan gi en viss virkning dersom det røykes i joint. Rusvirkningen beskrives ofte som intens og ubehagelig, men som regel ganske kortvarig – mellom 10 og 30 minutter i de fleste tilfeller. Bruk av Salvia divinorum er riktignok ganske lite utbredt per i dag (så vidt vi er kjent med), men det er fortsatt tilgjengelig på det illegale markedet om man ønsker å anskaffe dette. Du kan lese mer om dette på våre faktasider om hallusinogener.
Så, hvorvidt dette kun var naturlig cannabis, eller om det var naturlig cannabis blandet med andre ting (f.eks. syntetiske cannabinoider, Salvia divinorum eller andre ting), eller om dette kun var andre ting enn naturlig cannabis, er vanskelig å fastslå ut ifra symptomene alene. Derfor anbefaler vi at du så raskt som mulig drar til et apotek og kjøper en narkotikatest, mens stoffene fremdeles lar seg spore i urin. Dersom den gir utslag på THC, vet du i hvert fall at hva du røkte helt eller delvis var naturlig cannabis. Dersom den ikke gir utslag på THC vil du kanskje aldri finne ut hva det var du faktisk røkte (med mindre du snarest avtaler en time med fastlegen, og rekvirerer en spesifikk analyse etter syntetiske cannabinoider). I så fall får du slå deg til ro med at det heldigvis gikk bra denne gangen, men at du i fremtiden bør unngå å innta stoff med mindre du kan være 100 % sikker på innholdet.