Hasj

Hei! Jeg skal skrive så kort og enkelt som mulig. Jeg trener svømming hver eneste dag og konkurrer. Jeg har vært med i NM og andre store konkurranser eller hva man kan si. Jeg har et håp om å være med på VM og OL osv. Siden de tar dopings tester lurte jeg på om det at jeg har røyka hasj blir sett på dopings testene? For sist jeg røyka er et par uker siden, men kan røyka ca 1 gang hver 3 månede. Aboslutt ikke ofte, men er det i kroppen min for alltid på noe som helst måte? Og siden jeg har røyka før har jeg ødelagt for idretten min for alltid med tanke på at jeg ikke blir tatt inn om de ser hasj/cannabis på dopings testene?
Takk på forhånd.

Mann, 17 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Så lenge du kun røyker en gang iblant, og venter minimum noen uker før en eventuell dopingkontroll, har du ingen grunn til bekymring. Et enkeltinntak av cannabis vil normalt kunne spores i opptil en uke med urinprøver, og i underkant av et døgn med blodprøver. Hvis du røyker mye og regelmessig, kan det spores i urinen i flere uker, noen ganger også måneder. Det blir altså ikke værende i kroppen din for alltid, men hårprøver kan i prinsippet avdekke rusbruk flere måneder tilbake i tid, sett at du har langt nok hår. Men hårprøver benyttes som regel ikke som dopingkontroll så vidt vi er kjent med.
Hvorvidt et eventuelt positivt utslag på cannabis kan være et hinder i konkurransesammenheng, er vanskelig for oss å svare sikkert på. Det kommer an på regelverket ved den aktuelle tilstelningen, men vi går ut ifra at et positivt utslag potensielt kan være et hinder, ja. Dette er muligens noe Dopingkontakten kan svare mer utfyllende på.