Førerkort

Hei, holder på å ta førerkort nå og er litt over halvveis i opplæringen. For ca et halvt år siden fikk jeg en påtaleunnlatelse for å ha bestilt hasj på nett. Jeg måtte ikke ta noen urinprøver eller noe lignende og måtte heller ikke betale noen bot. Nå har jeg søkt om å ta førerkort for litt over en måned siden (søkte på vegvesen.no), og her må man få godkjent vandel fot å kunne ta oppkjøring. Under statusen på vandelen står det bare: «Din vandel er enten til behandling eller ikke godkjent». Vil jeg få et brev eller en mail hvis vandelen min ikke er godkjent eller hvis jeg har fått en sperrefrist? Da jeg fikk påtaleunnlatelsen av politiet sa de ingenting om en sperrefrist på førerkortet. På siden dies står det at det vanligvis tar 2-4 uker å prosessere vandel-søknaden og nå har det gått ca 5-6 uker, betyr dette at den ikke er godkjent? Takk for svar

Mann, 17 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det å bli tatt for narkotikalovbrudd kan gjøre at søknaden ikke blir godkjent. Vi kjenner imidlertid ikke til saken din, og kan derfor ikke si noe om det vil gjøre det i ditt tilfelle. Ta kontakt med Statens vegvesen på tlf. nr. 22 07 30 00 og tast 2 for spørsmål om førerkort. De kan sjekke status på søknaden din, og eventuelt hvorfor det har tatt lengre tid enn estimert. Merk for øvrig også at behandlingstider kan løpe noe lengre enn normalt i fellesferien, med tanke på din vandel-søknad.