Er det farlig?

Hei, jeg har en flott type som jeg er veldig glad i. Men det er et problem, det er at han røyker hasj. Han røyker ikke ofte, det skal han ha, men jeg liker det ikke. Jeg har spurt han flere ganger om han kan slutte, men han nekter fordi ( dette han seier) ;
1. Han røyker sjeldent
2. Han seier det er som å ta en øl med en kompis
3. Det er ikke noe skadelig for han siden han røyker så sjeldent
4. Det er kanskje ulovlig nå, men han syns det er så bullshit siden alkohol er værre, og at staten kommer til å godskjenne det snart, så han syns han ikke gjør noe ulovlig.
Så mitt spørsmål er da, er det virkelig sant som han seier? Er det greit å røyke siden han gjør det kanskje 4-5 ganger i måneden? Er det virkelig ikke så skadelig?

Kvinne, 25 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Så mitt spørsmål er da, er det virkelig sant som han seier? Er det greit å røyke siden han gjør det kanskje 4-5 ganger i måneden? Er det virkelig ikke så skadelig? (Pluss dine spørsmål 1-3)
Hva som er «greit» og ikke greit, varierer etter hvilke «moralske koordinater» vi lever etter. For noen er det helt greit at partneren røyker cannabis i bøtter og spann, for andre er det ikke greit å i det hele tatt vurdere å prøve det. Det finnes ikke noen fasit på hva som er greit. Det kan hende det vil være nyttig for deg å tenke gjennom hvor du mener grensen bør gå, hvor mye er for mye og hvor ofte er for ofte?
Er det skadelig å røyke cannabis 4-5 ganger i måneden? Nei, ikke nødvendigvis. Dersom kjæresten din røyker – la si – en gang i uka, og ikke har noen andre somatiske eller psykiske helseproblemer, og heller ikke bruker andre rusmidler, da er ikke dette omfanget nødvendigvis veldig skadelig. Det som kan være skadelig, er om han bruker andre rusmidler (inkludert alkohol hyppig og i stort omfang), og dersom bruken eskalerer, hvis det blir mer og mer. NB: Vi har tatt utgangspunkt i i) at han er ærlig og ikke bruker mer enn det han sier ii) at han ikke bruker andre rusmidler, og iii) de rent helsemessige aspekter, ikke moralske og ikke juridiske.  Vi vil likevel anbefale deg og kjæresten din å lese gjennom virkningene og bivirkningene av cannabis på våre sider.
Til spørsmål 4. Vel, hva politikerne gjør kan vi ikke svare for. Realiteten er at cannabis per i dag er forbudt å bruke. Hva som skjer i fremtiden, er vanskelig å si. Om alkohol er mer skadleig enn cannabis, er et mye diskutert spørsmål. Heller ikke her er det noen fasit. Det kommer an på omfang og hyppighet, brukerens disposisjoner hva gjelder skader osv. Ser man på det fra et rent helseperspektiv, er det åpenbart at alkohol skaper mye større skade i samfunnet enn cannabis. På individnivå er det stor variasjon, men en skal ikke legge skjul på at de som bruker cannabis har større forekomst av psykiske plager enn de som ikke gjør det. Hva som er årsaken til det, er vanskelig å si. Får man psykiske plager av cannabis, eller er det slik at de som allerede har psykiske plager oftere tyr til cannabis (og andre rusmidler)?
Det som bør være viktig for dere, er ikke hva som objektiv sett er mest farlig, men hvordan dere vil ha det i forholdet. Det er veldig fint at dere klarer å snakke om dette. Mange klarer ikke det – det blir bare krangel og påstand mot påstand. Neste gang dette temaet kommer på banen, prøv å få til en enda mer konkret samtale om det. Kan dere sammen bli enige om en grense? Hva tenker du bør være grensen, og hva synes han?
Andre viktige forhold
• det kan hende dere i fremtiden skal stifte familie, bo sammen, eie ting sammen, gifte dere osv osv. Før det skjer, er det viktig å ha en samtale om cannabis og rus generelt. For eksempel kan det for mange være greit at kjæresten røyker litt eller fester en del i begynnelsen av 20-årene. Men dersom dere skal etablere dere fast sammen, kan det hende det er lurt å legge slike ting på hylla. Det er viktig å avklare slike ting veldig klart før den tid kommer.
• dersom kjæresten din har lappen, og legen hans (eller annet helsepersonell) får vite at han bruker cannabis regelmessig, mister han den. Dette er fordi personer som bruker cannabis ikke fyller helsekravene til førerkort. Det er viktig at han er klar over dette, og kanskje kan det også motivere ham til å endre seg.
• mange arbeidsgivere vil ha nulltoleranse for bruk av illegale stoffer. Det er viktig å tenke på at det skal lite til før en ev. arbeidsgiver får vite om hans bruk, og dette kan i verste fall føre til oppsigelse fra en jobb.
• cannabis er ulovlig. Det å bli tatt for å bruke eller besitte det, er straffbart og kan i verste fall føre til konsekvenser for jobb. og reisemuligheter senere. I en del jobber kreves god vandel og har du brutt Legemiddelloven, kan du ikke ha slike jobber (feks jobbe med barn og ungdom). Noen land (feks. USA) vil kunne kreve visumsøknad om innreise av folk som har rulleblad. Om en da får visum eller ikke, vurderes i det enkelte tilfellet.
Du sier i begynnelsen at du har spurt om han kan slutte. Som du har merket, det førte ikke frem. Det kan hende du kan få mer ut av å be ham om å tenke gjennom hvilke ulike risiko han løper ved å bruke cannabis, snakke om hvor dine grenser går, snakke om en ev. fremtid – kort sagt få han selv til å tenke på om bruk av cannabis er verdt risikoen.