Drikke etter antabus

Hei,
Gått på antabus i ca 4 uker nå, er det slik at jeg må vente 14 dager med å drikke eller tre dager som fastlegen min sa?

Mann, 32 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
pakningsvedlegget til Antabus står det eksplisitt:
Du må ikke innta alkohol i løpet av behandlingstiden samt i 14 dager etter avsluttet behandling.
Hvis du inntar alkohol i behandlingstiden, får du en rekke ubehagelige symptomer, fordi Antabus hemmer alkoholens omsetning i kroppen: Bl.a. hodepine, ansiktsrødme, hjertebank, rask pust, kvalme, oppkast, blekhet og svimmelhet. I alvorlige tilfeller kan du kollapse og miste bevisstheten.
Antabus/alkohol-reaksjonen er meget ubehagelig og kan ha et uforutsigbart forløp hos den enkelte person.
Så, vårt råd til deg er at du følger rådet i pakningsvedlegget  og venter i 14 dager.
Dersom legen har sagt tre dager, må det stå for hennes/hans regning. Det er mange som merker symptomer/ubehag ved alkoholinntak etter mer enn tre dager.
Du kan evt. prøve med meget små mengder og se hvordan du føler deg etter 20-30 minutter.