«Casual» bruk av heroin

Hei.
Jeg har noen venner som har begynt å ta heroin. De sier de er veldig påpasselige med dosene, er ekstremt forsiktige, og ikke tar det ofte nok til at de ser på det som verken skummelt, farlig eller et problem. Jeg er allikevel ganske bekymret og har noen spørsmål jeg ikke helt har fått svar på gjennom litt lett googling.
Er det mulig å ha et casual, uformelt forhold til heroin? Etter hvor mange og hvor hyppige bruk begynner det å være vanedannende? Er vennene mine i fare, selv om de sier de er forsiktige? Jeg klarer liksom ikke helt å stole på dem.
K20

Kvinne, 20 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du er bekymret. Dette er kanskje vanskelig å google seg fram til, da det ikke nødvendigvis finnes helt sikre svar på dine spørsmål. Det finnes mange eksempler på personer som har vært i stand til å bruke heroin sporadisk uten å utvikle nevneverdige problemer – men samtidig finnes det også mange eksempler på personer som har forsøkt dette, men hvor forbruket gradvis har sklidd ut. Eksakt hvor mye, hvor ofte eller hvor lang tids bruk som eventuelt må til før dette skjer, er umulig å svare på. Men heroin er helt klart potensielt sterkt vanedannende, og for noen personer kan dette skje raskt, kanskje allerede etter å ha brukt heroin kun noen få ganger – selv om det i de fleste tilfeller nok vil dreie seg om mer enn «noen få ganger» før man eventuelt utvikler avhengighet. Men, hvis man først er villig til å prøve heroin i utgangspunktet, har man gjerne trådt over en mental grenseterskel, hvor enkelte vil oppleve det som trygt å strekke grensen stadig litt lengre – og på den måten gradvis og nærmest umerkelig miste kontrollen og utvikle en avhengighet. Det er ikke dermed sagt at dette vil skje med vennene dine, men det er altså på denne måten et vanemønster gjerne får fotfeste. Jo flere ganger de bruker, desto større sjanse er det for at hjernen/kroppen i økende grad lengter etter den behagelige rusen, noe som i mange tilfeller er grunnen til at noen etter hvert blir mindre nøye med forholdsreglene.
Generelt regner man risikoen for avhengighet og overdose som å være vesentlig lavere dersom man røyker fremfor å injisere heroin, men røyking kan likevel være sterkt vanedannende, og kan i noen tilfeller også innebære risiko for overdose. Videre, dersom vennene dine er nøye med dosen, samt hvor ofte/sjeldent de bruker, reduserer de risikoen for å utvikle avhengighet betraktelig – selv om det altså ikke er mulig å gardere seg 100 %. Dersom de derimot skulle begynne å være mindre nøye med dette, er dette et klart faresignal. I tillegg, dersom én eller flere av vennene dine opplever problemer ellers i livet (f.eks. psykisk, sosialt, skole/jobb, økonomisk, familie o.l.), vil de statistisk sett være mer sårbare for å utvikle en avhengighet sett at de først bruker heroin sporadisk.
Så, som du sikkert forstår; hvorvidt vennene dine er i faresonen eller ikke, er vanskelig for oss (eller noen andre) å si sikkert. Den eneste måten du kan vite noe om dette, er ved å følge med på utviklingen over tid. Dersom de skulle utvikle problemer på grunn av bruken, vil nok dette være synlig for deg på en eller annen måte. Dessverre er det vanskelig for deg å forhindre at dette evt. skjer, ettersom det kun er vennene dine selv som er ansvarlige for sine valg. Derfor er det også viktig at du ikke på noen måte føler deg ansvarlig for hva de velger å gjøre. Men du kan selvsagt være tydelig på at dette bekymrer deg, og du kan tilby din hjelp/støtte dersom de en dag skulle trenge den.
Du er velkommen til å kontakte oss anonymt på telefon eller chat i åpningstidene dersom du ønsker å diskutere dette nærmere.