Bekymret kjæreste

Hei, jeg er ei jente på 19 år som har en kjæreste på 23 år som driver med heroin. Noen ganger kan han sniffe amfetamin hvis jeg husker riktig. Jeg vet at hans tidligere liv har vært mye festing og masse forskjellig dop. Han har vært avhengig av xanax og gjort en del andre ting ofte.
Jeg er veldig bekymret over at han skal bli avhengig siden han røyker heroin, det har ofte gått bare 2-3 dager før han får lyst på. Jeg vet ikke hvor fort det er å bli avhengig av dette, men det skjer så ofte og det er snakk om 1gram når han kjøper.
Jeg vet ikke helt lenger hva jeg skal gjøre, når han får lyst på prøver jeg å få han til å tenke på noe annet. Som at vi kan gå å lage noe mat eller spille slik at han får hode på noe annet. I det siste har ikke det sett ut til å hjelpe i det hele tatt, når jeg prøver blir han bare sur og gretten. Han har sagt han er villig å prøve å stoppe å bruke det for meg, for jeg har aldri prøvd å røyke eller tatt noen slags dop.
Vi har kommet til et nytt problem, hvor han sier at siden ikke han kan røyke heroin så skal han kjøpe alkohol. Midt i uka kan han ta å kjøpe seg 7-8 øl og bli full, og når han først blir full får han enda mer lyst på dop. Han blir også veldig gretten og aggressiv.
Så jeg står midt opp i det hele, jeg vil det beste for han. Han er en helt fantastisk person som har disse problemene, jeg klarer jo ikke å skjønne hvordan han føler det for jeg har aldri vært i den situasjonen .. Jeg har spurt han før om han har lyst til å få profesjonell hjelp, men han har sagt at han har venner som har vært på avrusning og kommet ut som en helt annen person, noe som han er redd for. Han vil ikke prøve å få hjelp, noe han sier er «jeg vet jeg har ett problem, jeg trenger ikke noen andre proffe til å fortelle meg noe jeg vet».
Jeg trenger hjelp til å vite hva jeg skal gjøre? Jeg føler at jeg ikke kommer noen vei lenger.

Kvinne, 19 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Siden kjæresten din ikke klarer å være uten noen rus virker det som at han er avhengig. Dette sier han jo også selv. Han kan klare å slutte å ruse seg, men det krever at han selv er motivert. Dersom han ikke selv ønsker å slutte er det lite du kan gjøre med det. Det du kan gjøre er å ta en prat med ham om dette. Forklar ham hvor mye dette påvirker deg og at dette er noe du har tenkt mye på. Snakk gjerne om hva som skal til for at dette forholdet skal fungere for deg på sikt, og se om dere kan bli enige om noe eller inngå noen kompromiss. I den forbindelse kan vi tipse om vår side » Hvordan snakke med noen om deres rusbruk».
Det viktigste for deg er at du setter en grense for hva du kan klare å leve med og ikke. Så lenge han ikke gjør noe aktivt for å slutte eller kutte ned bruken, kommer ikke situasjonen til å bedre seg. For at situasjonen skal bli annerledes må han altså ta tak i rusproblemet sitt. Vil han ikke det må du velge om du vil være i forholdet slik det er nå, eller ikke.  Det er også viktig at du har noen andre å snakke med. Det kan være familie, venner du stoler på eller Helsestasjon for ungdom.
Skulle han forandre mening å ønske behandling kan han få det ved å kontakte legen sin å få en henvisning. Oversikt over hjelpetilbud i Norge finner du hos HelseNorge. Det finnes mange ulike behandlingsformer og steder, så det finnes helt sikkert noe som passer for ham også.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat for en mer inngående samtale.