Hei.
Jeg startet og drikke alkohol som 15 åring, og hadde da et «normalt» drikkemønster som ikke skilte seg mye ut fra de andre i kretsen. En forskjell jeg nå kan se var at jeg ofte ble lei meg av å drikke, og at mange følelser kom frem. I mange år har jeg drukket i helgene (ca hver helg) og sporadisk i ukedagene. Drikkingen har ikke ført til tap av jobb/skole, sykemeldinger e.l. Den siste tiden (kanskje de to siste årene) merker jeg at drikkingen har økt, jeg drikker mer i ukedagene (ofte mange enheter) og jeg får oftere blackout. Dette stresser meg, og i perioder har jeg derfor bestemt meg for å redusere antall drikkedager, i januar hadde jeg for eksempel en drikkepause. Det går bra i perioder jeg har bestemt meg for dette, bortsett fra at jeg da begynner å tenke konstant på alkohol. Suget er ikke slik at jeg må drikke der og da, men heller slik at tanken på at jeg ikke skal kunne drikke fremover skremmer meg. Det er slitsomt at jeg ikke klarer å slappe av, for dersom jeg ikke hadde bestemt meg for å la være (og ikke drukket) hadde saken vært en annen tror jeg. Jeg drikker ikke alene, men dette er mest fordi jeg har tatt et bevisst valg om å la være. Forrige uke drakk jeg 1 øl mandag, 2 øl onsdag, og 5-6 øl fredag. På lørdag var jeg sammen med folk som drakk, men bestemte meg for å la være siden jeg tenkte at jeg hadde drukket mye den uken allerede. Tanken på og aldri skulle kunne drikke igjen skremmer meg, da jeg gjerne vil lære meg å drikke i moderate mengder. Hva tror dere?

Kvinne, 31 år fra Oslo


RUStelefonen svarer:

Ut ifra det du skriver virker det som om du opplever drikkingen din mer og mer problematisk. Da kan det være lurt å ta noen grep. Du spør hva vi tenker i forhold til om du skal slutte å drikke eller drikke moderat. Dette er helt opp til deg, men siden du i utgangspunktet har et ønske om å drikke moderat kan du forsøke det i første omgang.

For å klare å drikke mindre er det hensiktsmessig å kartlegge ditt eget drikkemønster. Du kan for eksempel bruke World Health Organization sin kartleggingstest AUDIT for alkoholbruk. Det kan også være nyttig å tenke gjennom hvorfor du drikker og i hvilke situasjoner du drikker. Du nevner for eksempel at du drikker for å slappe av. Da gjelder det å finne nye strategier for hvordan du kan klare å slappe av uten alkohol. Har dere for vane å drikke når du møter vennene dine, kan du foreslå en aktivitet hvor det ikke vil være naturlig å drikke neste gang dere skal møtes. Mange finner hjelp i det å dele problemet med folk de stoler på. Det kan noen ganger være vanskelig å ta opp, men det er også en trygghet å vite at du har noen å snakke med. Du kan også tenke gjennom hva du opplever som positivt de gangene du klarer å ikke drikke/ drikke moderat og hva du opplever som negativt de gangene du drikker mer enn planlagt eller får blackout. Når du kjenner på dette suget etter alkohol kan du da hente frem hva du vinner på å la være.

Vi har laget en egen side om tips til moderasjon. Der finner du en del konkrete tips.  Du kan forsøke å implementere disse, og se om de er til hjelp for deg. Dersom disse tipsene ikke hjelper deg til å drikker mer moderat kan det være bra å søke hjelp. Det kan du få ved å kontakte lege å få en henvisning.