Alkohol

Hei,
Mitt problem er at jeg elsker å drikke. Jeg føler skam ovenfor dette, ettersom jeg stadig mister kontrollen og blir veldig full. Får blackout.. merker selv st jeg drikker veldig fort, spesielt første enhetene. Tror ikke det er noe annen grunn til drikkingen enn at jeg liker rusen, liker å miste kontroll.. er jeg alkoholiker? Kan det finnes muligheter for at jeg kan få tilbake et vanlig drikkemønster eller må jeg slutte? Ser det siste blir vanskelig i forhold til livssituasjon etc. Går ofte rundt og tenker at jeg er alkoholiker, og det skremmer meg. Drikker meg full ca. To ganger i uka når jeg «bestemmer selv», men om jeg bestemmer meg kan jeg gå flere uker uten (da gleder jeg meg til og igjen kunne drikke).

Kvinne, 31 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
«Alkoholiker» er egentlig ikke et hensiktsmessig begrep. Det som er viktig er om alkoholbruken din er et problem for deg selv, andre, helsa di osv. Det kan lønne seg å kartlegge eget alkoholforbruk. Det kan du for eksempel gjøre ved å bruke AUDIT (Alcohol Use Disorders Identification Test). Testen har som formål å:
(1) Identifisere problemfylt bruk av alkohol
(2) Vurdere endring i bruk av alkohol ved å gjenta testen
Vi har også laget en egen side med tips til hvordan du kan moderere alkoholbruken. Vi vil anbefale deg å prøve disse tipsene og se om de kan hjelpe deg, siden du i utgangspunktet ikke ønsker å slutte å drikke alkohol. Dersom dette ikke hjelper kan du kontakte fastlege og få en henvisning til behandling i en eller annen form. Du er også velkommen til å ringe vår telefontjeneste, slik at vi kan drøfte situasjonen din nærmere.