Vite hvorfor man drikker?

Hei
Jeg pleier å drikke alkohol kun på fester og er muslim. Siden det nå er Ramadan, har jeg begynt å lure på hvorfor jeg egentlig drikker men skjønner ikke helt. Jeg synes virkningen føles veldig avslappende og jeg startet fordi vennene mine gjorde det. Jeg ble ikke presset, men fikk lyst selv. Nå klarer jeg ikke å slutte å drikke hver gang jeg har anledning til å drikke. Har lyst til å slutte men skjønner ikke hvordan. Vanskelig å vite hvorfor jeg gjør det også når jeg vet at jeg ikke bør gjøre det pga min religion

Kvinne, 17 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er helt naturlig å være nysgjerrig på alkohol. Mange ungdommer er det, uansett om de tilhører en religion eller ikke. Det er riktig at mange muslimer ikke drikker alkohol, men det finnes muslimer som drikker alkohol, og som mener det viktigste ved å være en god muslim er å være et godt medmenneske. Det viktigste er altså hva du syns er riktig for deg som muslim og at du lever på en måte du syns er bra.
Du skriver at du lurer på hvorfor du drikker, og det kan jo være mange grunner til det. Som du selv skriver synes du virkningen er avslappende, og du føler du er en del av fellesskapet siden vennene dine også gjør det. Hvis du vil kan du lese om flere grunner til at ungdom prøver alkohol her.
Hvis du ikke har lyst til å drikke er det selvfølgelig også helt i orden. Da kan det være nyttig å alliere seg med venner som ikke drikker slik at du ikke er alene om det. Du kan også si til de av vennene dine som drikker at du ikke vil gjøre det mer. Er de gode venner vil de respektere det, og da slipper du at de maser om at du skal drikke. Du kan lese mer om drikkepress her på en artikkel fra Helse  Norge. Hvis du synes det er vanskelig å slutte av andre årsaker kan du snakke med helsesøster på skolen, eller Helsestasjon for ungdom. De kan hjelpe deg og de har taushetsplikt.