Virker Antabus alltid?

Hei,
Min eks har et alkoholproblem. Han vil bruke antabus for å kunne ha normalt overnattingssamvær med våre barn på 7 og 11. Han ønsker ikke noe annet enn antabus og jeg blir derfor litt usikker på om det virker på alle? Siden han nekter andre former for hjelp til sitt alkoholproblem.

Kvinne, 34 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Antabus «virker på alle» i rent medisinsk forstand, men det er noe annet enn at det løser folks alkoholproblemer. Antabus er ment å være en del av et helhetlig opplegg for folk som virkelig vil bli edru. Det vi kan si er at dersom han tar Antabus annenhver dag kontinuerlig, vil han ikke kunne drikke (i hvert fall ikke uten mye ubehag, med lite utbytte). Er ikke det bra nok? kan man spørre. Vel, det hindrer ham bare rent «biologisk» fra å drikke. Det gjør ikke egentlig noe med selve problemet – «hvorfor drikker Jeppe?»
Hvis han kombinerer Antabus med annen oppfølging, feks. samtaler, vil det kunne ha en bedre effekt. En forutsetning er uansett at han fatisk tar Antabus minst annenhver dag. Det er ofte dette punktet det strander på for mange. Det kommer til et punkt der de føler seg trygge, og mer eller mindre ubevisst, planlegger en sprekk, og slutter å ta Antabus. Når det er sagt, det er ikke umulig å få til dette for ham. En forutsetning ville ev. være at noen passer på at han tar tablettene. Det er viktig at denne personen ikke er deg, men en annen person du stoler på.
Det kan hende at eksen din, hvis han holder seg edru noen måneder, vil endre mening om å ta i mot hjelp, eller at han endrer innstilling. Men dette er umulig å forutsi, og han har dessverre oddsen mot seg. Det er viktig å gi folk en sjanse, men da må det være på veldig klare betingelser og under et temmelig strengt regime. Barna har godt av å se sin far, men ikke dersom han er på fylla.