Valium

Hei! Det siste året har jeg fått 5mg valium av legen min, for panikk angst, men har også brukt det ved intens angst eller av og til hvis jeg skal noe som trigger angsten. Ofte rundt mensen er angsten forsterket, og har da tatt valium ett par dager på rad. Jeg tar aldri mer enn 5mg og det har ikke vært noe problem. Men her om dagen følte jeg at det kun hjalp med 1 og en halv valium. Den siste uken har jeg kjent en intens uro i kroppen, som om angsten er forsterket, jobber med meg selv hele tiden for å ikke få ett panikk anfall. Og har hatt veldig trang til å ta valium da dette skjer, men jeg tør ikke. For jeg er bekymret for at dette kommer av at jeg er avhengig eller abstinenser. Er det mulig å få abstinenser når jeg tar valium så sjeldent? Ett brett med 25 piller har jeg i 3-4 mnd. Så tar ikke mye.

Kvinne, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Valium er potensielt sterkt avhengighetsskapende. Det er vanlig å utvikle en toleranse, noe som vil si at man må ta større doser for å oppnå samme effekt. Det er vanskelig for oss å si noe om hvorfor du ikke fikk effekt av en 5mg. tablett denne dagen, men det er mulig du begynner å bli tilvendt dosen. Det kan for eksempel skje dersom du over en periode har flere dager enn din normal hvor du tar Valium, selv om det ikke nødvendigvis er mange dager på rad. Det kan jo også være at du rett og slett har hatt en periode hvor du har hatt mer angst enn du pleier.
Abstinenser kan forekomme etter relativt kort tids bruk, men da gjerne i ganske mild grad. Vanlige abstinenser er angst, rastløshet, søvnvansker, muskelsmerter, skjelvinger, kvalme, kramper, hjertebank, økt puls og blodtrykk.
Dersom du er bekymret vil vi anbefale deg å snakke med legen din om dette, ev. få hjelp til å redusere dosen eller seponere medisinen. Det finnes også mildere medikamenter mot angst og uro som kan være verdt å vurdere.