Urinprøve/rusmiddelanalyse på vegne av andre.

Hei. Samboeren min samtykker å ta en rusmiddelanalyse/urinprøve. Er det noen spesiell fremgangsmåte eller viktig å bemerke seg som sikrer at jeg får tilbakemelding om resultatet? Dette på bakgrunn av allerede svekket tilitt til min samboer. Eksempler kan være i frykt om at samboeren min forfalsker et evt. skriftlig svar fra legen eller lignende.
På forhånd, tusen takk for svar.

Mann, 29 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår det er det hos legen samboeren din skal ta denne urinprøven ( ikke en hjemmetest). Legen vil da utføre denne på en måte som gjør det veldig vanskelig for han/henne å jukse på urinprøven. Dersom dette er en urinprøve samboeren din tar på eget initiativ har du ikke krav på å få vite resultatet. Det du kan gjøre er å spørre samboeren din om det er greit at du blir med til legen, eller om samboeren din kan ta med skriftlig svar fra legen. Mistenker du at skriftlig svar er forfalsket kun du jo ta det med til legekontoret for å få bekreftet at det er skrevet ut av dem. En annen mulighet er at du ber om rett til innsyn i prøvesvarene. Dette kan dere snakke med legen om sammen. Dersom du har rett til innsyn, vil du kunne få se svarene direkte hos legen.