Det er over en uke siden jeg røyket hasj. Lurte på visst jeg røyket en liten en i kveld om det vil vises på en urinprøve, i prosenter? At dem kan se at jeg har tilført kroppen mere?

Kvinne, 29 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi er litt usikre på hva du mener med «i prosenter». Det er uansett vanskelig å svare på spørsmålet ditt fordi du ikke sier noe om hvor ofte du røyket før du hadde en ukes pause, og når du skal ta urinprøve neste gang. Generelt kan hyppig/daglig bruk påvises i urin i opp til 6 uker (noen ganger lengre) etter siste inntak, mens enkeltinntak kan påvises i omkring en uke etter inntak. Send gjerne inn spørsmålet på nytt og spesifiser. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at det er umulig å gi en prosent-utregning på hvor sannsynlig det er for å teste positivt/negativt etter et visst inntak, da dette er individuelt og også kommer an på analysemetode. Kanskje finner du noen svar i vår artikkel om narkotikatesting.