Jeg røyker mellom 1-3 joints daglig, noe jeg har gjort i ca. 6 måneder. Jeg har hatt noe pausedager så klart. Det jeg lurer på da er hvor lenge THC er i urinen da jeg er redd det skal være urinprøve når jeg skal ut i praksis på sykehjem til høsten. Jeg trener ikke, og har en helt normal tynn kropp hvis det har noe å si?

Kvinne, 19 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Ved et regelmessig forbruk, kan THC i prinsippet spores med urinprøver i uker/måneder etter siste inntak. Her er det dessverre vanskelig å si noen eksakte tall, da dette kan variere ganske mye fra person til person. Men dersom du kutter ut forbruket nå, er det en ganske god sjanse for at du vil avlegge rene urinprøver til høsten – uten at vi kan garantere dette fullstendig. Hvis du selv ønsker å følge med på hvordan du ligger an, er det mulig å kjøpe (primitive) urinprøver for narkotikabruk på de fleste apotek.
Du kan lese mer om dette i vår artikkel om cannabis og urinprøver.