Stadier i alkoholskader

Hei.
Jeg er pårørende til en alkoholiker, og leter etter informasjon om
utviklingsstadier i kognitive og motoriske alkoholrealterte skader.
Kjenner dere til hvor jeg kan finne dette?
Jeg opplever at vedkommende jeg er pårørende til som oftest henger med, men også i varierende grad ikke forstår sammenhenger, ikke klarer å omstille seg etter å ha fått forklart noe h*n oppfattet feil, glemmer ting h*n har fortalt tidligere og roter med ting som for andre er helt logisk.
Kort fortalt lurer jeg på i hvilken grad jeg kan forvente en økning av dette.
Vedkommende har vært alkoholiker i ca 15 år.
På forhånd takk

Mann, 31 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
De følgende to artikler fra Legehånboka og fra Forbundet mot Rusgift gir en grei oversikt.
Professor Kari Skullerud, ved Rikshospitalet holdt foredrag om alkoholrelaterte hjerneskader på FMRs fagdag om kvinner og alkohol (november 2005)
FØLGETILSTANDER AV ALKOHOL (Legehåndboka)
Når du beskriver denne personen, stiller vi oss litt undrende til hvorvidt vedkommende også kan ha et side(mis)bruk av medikamenter. Vi tenker da på » i varierende grad ikke forstår sammenhenger», » ikke klarer å omstille seg etter å ha fått forklart noe h*n oppfattet feil, glemmer ting h*n har fortalt tidligere og roter med ting som for andre er helt logisk». Mange av de tegn og symptomer du beskriver passer svært godt med tegn og symptomer på bruk av medikamenter som feks. benzodiazepiner, ikke minst om de kombineres med alkohol. Dette er noe du kanskje bør kartlegge nærmere og ev ta med i betrakningen om vedkommendes adferd.