Søtsug

Hei.
Jeg har bestemt meg for å kutte ut alkohol helt og holdent etter å ha vært en problemdrikker i 10 år. Frem til for en uke siden drakk jeg en sixpack 3-4 ganger i uken. Det hører med til historien at jeg var totalavholdene i 9 måneder for noen år siden, men sprakk under en ferietur og da var det på,n igjen. Nå er jeg drittlei alt alkoholmisbruket fører med seg av negative ting og har sluttet. Jeg har fått tak i en bok som omhandler alkokutt og som appellerer veldig til meg.
Så spørsmålet: Jeg har begynt å spise så mye etter at jeg sluttet å drikke! Det er akkurat som om jeg er redd for noe. Det føles som jeg venter på at noe fælt skal skje. I dag fikk jeg det helt store sukkerkicket og kjørte i meg en wienerbrød og to milkshakes i tillegg til all annen mat. Hva er det som skjer med meg? I tillegg har jeg fått hovne ankler, men det antar jeg skyldes varmen, eller…?

Kvinne, 53 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi gratulere deg med at du har klart å slutte etter lang tids bruk. Et såpass høyt alkoholforbruk kunne på sikt medført helseskader som konsekvens. Det du forteller om økt matlyst og søtsug etter alkoholkutt er ikke uvanlig. Svært mange får økt sultfølelse når de slutter og drikke, og årsakene kan være mange. Det kan jo være at maten smaker bedre  og at du får bedre matlyst når du har sluttet og drikke. Noen erstatter jo alkohol med mat og grunnen kan også være psykisk. Mat gir en følelse av velvære, noe som også kan gi trøst og dempe angst. Spesielt mat med mye sukker og karbohydrater virker på hjernens belønningssenter, ikke ulikt fra alkoholens virkning. Du skriver også at du «venter på at noe fælt skal skje» og at du har hovne ankler. Kanskje ligger det noen psykiske årsaker til grunn for at du spiser så mye? Hovne ankler er lurt å sjekke hos lege, uansett årsak. Vi anbefaler deg derfor å ta kontakt med fastlegen din for en sjekk. Skyldes matlysten din psykiske årsaker kan legen din evt. henvise deg til en terapeut eller psykolog for hjelp.