Sobril og abstinenser

I januar måtte jeg begynne med Sobril pga en depresjon. Brukte 15 mg x 2-3 ggr daglig i ca 7 uker. Fikk veldig mye angst i denne perioden og fastlegen mente jeg var blitt avhengig. Han satte meg på en nedtrappingsplan hvor jeg seponerte 2,5 mg hver uke. Hadde veldig mye angst disse ukene. Nå er det 6 uker siden jeg tok min siste Sobril og fremdeles har jeg mye uro. Føler meg også deprimert og gråter hver morgen. Er det vanlig at abstinensene sitter i så lenge? Begynner å bli veldig lei av å ha det sånn. Takknemlig for svar!

Kvinne, 54 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Abstinenser fra benzodiazepiner varer normalt fra 1- 2 måneder, ofte lengre. Noen kjenner ubehag i langt lengre tid, dette har blant annet med varighet på bruken å gjøre. I henhold til Felleskatalogen.no har abstinensene ofte form av; stress, angst, uro, skjelving og i sjeldne fall kramper.
At du kjenner abstinenser fortsatt, er derfor ikke noe som er uvanlig. Har du hatt angst og/eller depresjoner før du begynte på Sobril, vil du i abstinensperioden kunne oppleve at disse symptomene kommer tilbake. I noen tilfeller kan disse symptomene i en kort periode bli verre enn det var i utgangspunktet før du begynte på Sobril. I slike tilfeller kan det også være lurt å kontakte lege. Det kan hende at legen kan hjelpe deg med å finne et medikament som ikke er avhengighetsskapende slik Sobril er.