Sjåføren – nedtrapping Rivotril

Hei
Jeg er en 50 år gammel mann, som har brukt 8-12 mg rivotril daglig de to siste årene.
Jeg har bestemt meg for å avslutte forbruket på egenhånd, men får noen enorme abstinenser.
Det visste jeg ville komme. Jeg har aldri inntatt tablettene for å ruse meg, kun for å holde angsten/ panikkangsten i sjakk. Jeg har trappet ned over to uker og gått over til 10 mg valium fordelt på to ganger daglig. Sliter nå fryktelig for å komme meg på jobb grunnet alle de kjente symtomene, munntørrhet, kvalme, svimmelhet, søvnløshet ect. Idag måtte jeg kaste inn ‘håndklet’ og gå hjem fra jobb. Har tatt 5mg Valium, og må spare den siste lengst mulig.
Fins det noen medisin for å dempe abstinensen? Jeg har laget meg et heksebrygg for å rense kroppen. Det består kun av naturlige stoffer, som hvitløk, ingefær, lime, honning og epleeddik kokt sammen. Det er en gammel Asiatisk oppskrift. Ønsker tips for å dempe disse symtomene.
Har brukt benzomedikamenter over flere tiår, men er så lei avhengigheten. Har ikke lyst å sykemelde meg, da det ikke er noen på jobb eller hjemme som kjenner til medikamentavhengigheten min..

Mann, 50 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi må understreke at vi ikke er helsepersonell. Det vi har å si om dette, er ikke å beregne som medisinske råd, men generell innspill basert på ruskompetanse.
To uker nedtrapping er for raskt, særlig når du samtidig skal leve et normalt liv med forpliktelser som jobb osv. Vi ville tenke at en nedtrapping over tre måneder ville være passende med ditt forbruk. Dette er for intet å regne når en tar forbrukets varighet i betraktning.
Det er fint å bruke Valium i en overgangsperiode. Men dette er tross alt et annet benzodiazepin og som du merker er det ikke nok til å holde abstinensene unna.
Skal du ha medikamenter som tar abstinenser, vil de uansett være avhengighetsskapende. Du slipper ikke unna, med mindre du trapper uhyre sakte ned. Det som kan hjelpe noe, er ulike C-preparater som antihistaminer eller antipsykotika. Dette kan du drøfte med legen din.
Eller er det viktig, når den tid kommer at du orker det, med alternative behandlingsformer som akupunktur mot senabstinenser (se NADA-Norge), massasje, svømming, oljebad osv. Det er også viktig med en sunn livsstil (du sier ikke noe om dette). Fysisk aktivitet, sunt og regelmessig kosthold, lite eller ingen alkohol.
Angående det sosiale «snakk om det»-aspektet. Vi kan si hva vi tenker om det. Du har to muligheter. Det ene er å snakke med noen om det, være (helt eller delvis) ærlig. Det andre er å skulle klare det uten at noen vet noe. Det å snakke med legen, vil få konsekvenser dersom du er helt ærlig. Sier du som det er at «jeg har brukt 8-12 mg rivotril daglig de to siste årene», vil legen høyst sannsynlig i) tilby deg avrusning og ii) ta førerkortet ditt (trolig i 6 mnd.). Dersom du kan være uten lappen i 6 mnd., vil det være et godt alternativ. Du vil da få skikkelig behandling og hjelp, og innleggelse med sykemelding. Dersom du sier til legen at du bare bruker 2 Valium i døgnet, vil du kanskje kunne få beholde lappen. Det kan vi ikke si sikkert, men 2 Valium er innafor grensen for helsekrav til førerkort. Det er en sjanse du ev må ta. Da kan du i alle fall ha noen å rådføre deg med og få adekvat hjelp, både medisinsk og ellers.
Er det ikke noe av dette aktuelt, bør du finne noen andre å dele dette med. Enten hjemme, venner, eller andre. Du kan f.eks. ta kontakt med Retretten i Oslo,, som har mange folk med erfaring på dette området. Å snakke eller rådføre seg med noen som vet hva du må gjennom og som har kompetanse, er utrolig nyttig.