Salg leder

Min far på 74 drikker hver kveld. Til tider blir det så mye at han kollapser. Han har falt flere ganger på badet og skadet seg, skulder skade, kutt i hode, kne skade.. I går kveld falt han ut av senga, han ble sittende fast mellom senga og veggen med delvis stengte luft veier. Min mor og jeg klarte etter lang tid og få han opp i senga. Hun våket over han hele natten.
For mor er dette en meget krevende situasjon, hun er livredd for å komme hjem og vet ikke i hvilke tilstand hun finner han i.
Drikkingen hans har holdt på en del år, men etter han ble pensjonist har drikkinga gått ut av kontroll. Mor har konfrontert han med dette men han truer henne, og hun er redd for å søke hjelp.
Vær så og gi med råd til hvor vi kan søke hjelp da dette er noe vi ikke klarer og håndtere selve lenger.

Mann, 49 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Dette er en alvorlig situasjon både for faren din og for deg og din mor som pårørende. Skulle det skje at han kollapser igjen kan dere ringe 113.
Faren din kan få hjelp ved å kontakte lege og få en henvisning. Oversikt over behandlingstilbud i Norge finner dere på Helsenorge.no. Ønsker han ikke selv å kontakte lege kan du og din mor kontakte legen hans med en bekymringsmelding (det kan gjøres anonymt). Informasjon om hvordan dere gjør dette finner du på denne siden til Pårørendesenteret. Skulle han motsette seg all behandling er det også mulig å søke om tvang. Dersom det blir aktuelt kan dere kontakte NAV lokalt.
Vi forstår godt at dette er en krevende situasjon for deg og din mor. Kanskje trenger dere også noen å snakke med? Dere kan for eksempel snakke med legen å få en henvisning til psykolog eller dere kan kontakte Veiledningssenteret for pårørende.