Røyking / hasj

Hei. Jeg har en sønn som er 18 år. Han vanker med en gjeng som er med i en russebuss, som skal være russ neste år. Dette har vært en lang greie, da vi har vært skeptisk det hele dette prosjektet. Vi kjenner heller ikke gutta han henger med. Nå har han begynt å røyke. Han har nok holdt på en tid, da jeg har kjent lukt. Jeg har sagt at røyking har jeg nulltoleranse for, kan jeg nekte han så lenge han bor hjemme? En hendelse var at det lå en halvrøykt sigarett i soveromsvinduet hans, jeg kan ikke se om dette er en vanlig sigarett eller hasj – hvordan finner jeg ut hva han holder på med? Vi har hatt flere hendelser som gjør at jeg ikke stoler på han .

Kvinne, 48 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon, men vi vet ikke hvor mye dere har snakket med han om det.  Fordi han er 18 år kan du i utgangspunktet ikke nekte ham å røyke cannabis.  Det du kan bestemme er hva du tolererer i ditt eget hjem. Det kan lønne seg å prøve å få til en god dialog rundt hvordan dere skal ha det hjemme fremover. I den forbindelse har vi laget en side som omhandler hvordan du kan snakke med noen om deres rusbruk.
Siden han går på skolen kan du kontakte kontaktlærer, sosiallærer, rådgiver eller helsesøster slik at dere i fellesskap kan finne ut hvordan situasjonen kan takles videre. Du kan også kontakte Utekontakten  i kommunen for rådgivning.
Du spør også hvordan du kan «finne ut hva han holder på med». Lukten av cannabis har du allerede kjent igjen, og det er en god indikasjon. Vi har også laget en liste på «tegn og symptomer på bruk av cannabis» som kan være nyttig for deg å lese. Dere kan jo også vurdere om dere skal kreve at han avlegger urinprøve hvis dere ikke finner noen løsning og fortsatt mistenker han for bruk av hasj.
Kontakt oss gjerne på telefon eller chat om du ønsker å snakke mer om situasjonen.