Røyke Cannabis med e-sigarett

«Ny rusmetode vekker bekymring: Røyker hasj med e-sigaretter»;
Har dere noe mer informasjon om denne problemstillingen? Jeg har et familiemedlem som over flere år har ruset seg på hasj/ cannabis. Familiemedlemmet mistet omsorgsretten til sitt barn i en periode pga. røykingen. Har nå omsorgsrett tilbake. Under nylig samvær med dette familiemedlemmet oppdaget vi at denne personen røyket esigarett. Vi kjenner ikke til noen form for» vanlig» sigarett røyking fra tidligere. Denne personen ferdes i trafikken blant oss, og med sitt barn. Jeg er mistenksom og forsøker å finne ut mer. Kan dere hjelpe?

Kvinne, 37 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det er riktig at du kan røyke cannabis med e-sigaretter, og flere bruker nok denne metoden nå som det har blitt vanligere med e-sigaretter. Argumentet for å gjøre å røyke det på denne måten er omtrent det samme som for tobakk, nemlig at det hevdes å være mindre helseskadelig.
Hvis du mistenker at dette familiemedlemmet har cannabisolje i e-sigaretten kan det være bra å ta opp din bekymring. Du kan rett og slett starte med å si at du har hørt om at noen bruker e-sigarett på denne måten og at du ble bekymret. Det overordnede er barnas beste. Husk at det er viktig å la folk få anledning til å snakke for seg selv, bli spurt, og at man spiller med åpne kort. Det er ikke om å gjøre å «ta» folk på dette, men å stille seg undrende («jeg visste ikke at du røykte?»). Vi tenker også at det vile være noe merkelig dersom en som har mistet omsorgen grunnet cannabisbruk skulle risikere det igjen ved å bruke cannabis åpenlyst blant familiemedlemmer.
Du kan også se etter tegn på at personen bruker cannabis. Dersom han/hun røyker i samme rom som deg igjen, kan du kjenne etter om du lukter noe. Det vil ikke lukte like sterkt som vanlig cannabisrøyk, men du vil kunne kjenne en svak søtlig urteaktig lukt (vær oppmerksom på at det finnes ulike «smaker» av tobakk som kan lukte). Videre kan du se etter om personen har forstørrede pupiller, røde glassaktige øyne, er lattermild, har endet personlighet osv. Du kan også lese om flere tegn på bruk av cannabis her.
Dersom personen har virket ruset eller dere ikke får noe ut av samtalen med han/henne kan du i første rekke ta kontakt med oss på telefon og vi kan drøfte dette mer inngående.
Legger ved våre tips til hvordan du kan snakke med noen om deres rusbruk dersom det skulle bli aktuelt.