Problemer med samboer

Hei. Jeg har i lengre tid følt at min samboer har utviklet et dårlig drikkemønster. Han har i godt over et år nå drukket 3-5 dager i uken, ligger vel i snitt på en six pack per dag. Når vi er på ferie drikker han gjerne hver dag og større mengder. Jeg har forsøkt å ta det opp på en varsom måte, men han responderer ved å nekte, skifte tema, si at det ikke er så farlig osv. Likevel har han selv sagt at han vet at det ikke er bra med for mye alkohol. Jeg er ganske rådvill og lei meg, for dette har tæret på forholdet i lengre tid. Det oppstår gjerne krangler når han er beruset og det er vanskelig for meg å se på det som skjer. Jeg blir sliten av å f.eks. prøve å lage planer for situasjoner hvor han ikke kan drikke eller må begrense seg. Hvordan kan jeg gå frem? Jeg ønsker å være sammen med ham, men jeg vet ikke om jeg kan forbli det når han drikker såpass mye og ofte… -J26

Kvinne, 26 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dette er en type situasjon som kan utvikle seg over tid til å bli mer og mer belastende for deg. Dersom hans alkohlobruk ikke blir bedre, og kanksje også eskalerer, kan det hende du må ta en avgjørelse for din egen del om hvorvidt dere kan fortsette forholdet. Alternativet kan fort bli at du bruker veldig mye tid og energi på å forsøke å endre en person som ikke ønsker det selv. Det er derfor viktig at du tenker gjennom hvordan du selv skal forholde deg til det, uansett hvordan hans alkoholkonsum utvikler seg og påvirker forholdet. Ikke ta ansvar for hans alkoholbruk, eller hans adferd når han drikker. Dette kan du også si til ham. Neste gang dere er sammen og drikker, er det viktig å ikke la deg dra inn i krangler og andre ubehageligheter. Det du også kan gjøre er å la være å drikke sammen med ham overhodet.
Dersom du skal ta det opp med ham, er det viktig å snakke ut fra deg selv. Ut fra hvordan du ønsker å ha det og hva dine grenser er, og med tanke på hva som vil være det beste for forholdet. Du kan få tips og råd fra Veiledningssenteret for pårørende.
På våre sider finner du også flere tips til samtaler.