Paralgin og Norspan

Har brukt paralgin forte ca 2 stk PR dag i 1,5 mnd på grunn av ryggsmerter. Gjekk over til Norspan. Og kuttet PF tvert. Fekk abstinenser etter to dager. Fjernet plasteret tredje dag(trudde det var det eg blei dårlig av). Abstinensene økte utover veka og varte ca 10 dager. Lurer på om overgang fra PF til Norspan kan gi abstinenser. Og om det er sannsynlig at eg vil få abstinenser igjen om eg prøver Norspan på nytt når eg slutter med det? Kan en få bivirkninger som likner på abstinens når en bruker Norspan? Har fått abstinens ved bråslutt av Tramadol tidligere.

Kvinne, 50 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er helt normalt å få abstinenser når du slutter brått på Paralgin Forte. Typiske abstinenser kan være en influensalignende tilstand, med uro og søvnløshet, kramper, problemer med magen og generelt dårlig allmenntilstand . For de fleste vil dette ubehaget gå over i løpet at 5-10 dager, slik det gjorde med deg.
Når du skal bytte fra PF til Norspan, kan du få akutte abstinenser dersom du ikke venter lenge nok etter inntak av PF. Dette er fordi virkestoffet i Norspan «presser ut» kodeinet fra nervebanene. PF har kodein som virkestoff og Norspan har buprenorfin.  Skal du bytte fra PF til Norspan, skal du vente til PF-abstinensene inntreffer før du begynner med Norspan, helst 12 timer.
Nå som du har gått uten PF, og ikke har abstinenser mer, kan du ta på plasteret igjen.
Du spør også om du vil få abstinenser når du slutter med Norspan, og ja det kan du få hvis du bruker det over tid. Slik er det med alle opioider, også Tramadol som du nevner.  Vær oppmerksom på at Norspan brukt over tid kan være svært vanskelig å slutte med.
Når det kommer til bivirkninger av Norspan kan du lese om disse i Felleskatalogen. Opplever du at det gir deg bivirkninger bør du ta dette opp med legen din.