Pappa er alkoholiker

Hei! Pappa er en velfungerende alkoholiker og har vært det hele mitt liv og hele livet til min halvbror(40år gammel). Han drikker hver dag, han blir nesten alltid full og han sovner ofte med hodet på kjøkkenbordet. Han begynner heldigvis ikke å drikke før til middag. Jeg slet veldig med depresjon på ungdomsskolen og videregående og i den perioden fikk jeg gjennomgå skikkelig av han. Aldri fysisk, men så masse stygge ord skreket opp i ansiktet mitt hver dag gjorde at det tok ganske mange flere år å bli frisk enn det det hadde gjort hvis jeg hadde vært det foruten. Han har vært snill i fylla i mange år nå heldigvis og jeg har på en eller annen måte klart å ikke la alkoholismen gå inn på meg, men rundt jule og sommertider så blir det for mye. Nå er det sommer igjen og merker at jeg blir litt kvelt i hans nærvær uansett om han er edru eller ikke. Mamma er helt ødelagt etter 30år+ med dette og hun konfronterer ham med gjevne mellomrom men tror aldri hun kommer til å gå fra ham. Pappa er en helt fantastisk person når han er edru og dette problemet hans ødelegger oss! Jeg har ikke økonomi til å flytte ut helt enda dessverre. Hva kan jeg gjøre? Jeg tviler på om han er villig til å søke hjelp, jeg tør rett og slett ikke å ta det opp med ham!

Kvinne, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som om at du har hatt en krevende oppvekst, og det er godt å høre at du nå klarer å leve med dette i større grad enn tidligere. Uansett virker dette som et miljø du ikke har gått av å oppholde deg i og utsette deg for lengre enn nødvendig, og vi håper at du klarer å etablere økonomisk trygghet/stabilitet nok til å kunne flytte hjemmefra i nær fremtid. Det vil du nok høyst sannsynligvis ha godt av, og bør altså være en målsetting du prioriterer. Sannsynligvis ville også moren din hatt godt av å gjøre det samme, men det er det altså hun selv som må ta initiativ til. Du innleder med å betegne han som «velfungerende alkoholiker». Men slik situasjonen er, og har vært for familien, synes det ikke å ha fungert så godt for dere andre.
Det er tvilsomt at du (eller noen andre) kan overtale ham til å ta grep dersom han selv ikke er innstilt på dette, men du bør likevel prøve å ha en samtale med ham om din bekymring, kartlegge hvor han står selv, og hvordan du opplever drikkingen hans. Finn en passende anledning hvor dere kan ha en rolig samtale (han bør være edru på det tidspunktet), og spør ham ut om hva han selv tenker om drikkemønsteret sitt, hvordan han ser for seg fremtiden med tanke på drikking, og konkret hva han har tenkt til å gjøre videre, dersom han har tenkt til å gjøre noe i det hele tatt. Fortell ham gjerne hvordan du opplever dette, og at det er ubehagelig for deg å være sammen i jula og om sommeren. Om du vil, kan du f.eks. foreslå at dere sammen går i samtaler på et Familievernkontor, slik at dere kan snakke om disse problemene med en profesjonell veileder tilstede.
Det er kanskje ikke så stor sjanse for at han vil være med på noe slikt; i så fall bør du uansett vurdere å finne hjelp/støtte for din egen del. Selv om du føler at du har det bedre med dette problemet nå enn hva du gjorde tidligere, kan det likevel være godt for deg å snakke med noen om hvordan du har det. Eksempler på nyttige tilbud er pårørendetilbud til BergensklinikkeneBarn av rusmisbrukere eller NKS Veiledningssenter for pårørende. Kanskje bør du også vurdere samtaler med en psykolog, for å bearbeide det verbale misbruket du har vokst opp med.
For at han skal kunne endre på drikkemønsteret sitt, må det altså være noe han oppriktig vil selv. Det er vanskelig å lykkes selv når man er oppriktig villig – men dersom man kun er delvis motivert, eller ikke motivert i det hele tatt, vil oppgaven også bli tilnærmet umulig. Men, dersom han faktisk er oppriktig villig, finnes det mange gode hjelpetilbud. I så fall kan du tipse ham om vår guide hjelp til å slutte med alkohol, som forklarer noen mulige fremgangsmåter. Det viktigste vil uansett være at han har en konkret plan, og at han faktisk iverksetter (og følger) denne planen.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene dersom du ønsker en utdypende samtale om dette.