Oxynorm/oxycodonhydrochlorid

Hei, jeg lurer på hvor mye oxynorm/oxycodonhydrochlorid man må ta for at det skal være dødelig? Jeg leser på nettet at det er typisk ca 60-100 mg (uten toleranseutvikling), men leser også artikkeler om pasienter som er blitt feilmedisinert med 50 mg som har dødd. Hva skjer ved en eventuell overdose? Gjør det vondt, eller vil man bare sovne rolig inn, slutte å puste og ikke våkne igjen? F.eks med en mengde på 75 mg, hvordan vil dette utarte seg? Ikke særlig toleransutviklet (kun tatt 5-10 mg pga en smertefull skade), ca 56 kg, ingen erfaringer med rus, og drikker ikke alkohol. Vil en slik dosering på 75 mg være tilstrekkelig mtp min kropp? Vil det være et udramatisk forløp uten smerter, hvor jeg sovner inn og deretter slutter å puste uten å vite det selv? Mvh jente 25

Kvinne, 25 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du kan lese mer om overdosering av Oxynorm på Felleskatalogen, under avsnittet «Overdosering/Forgiftning.
Vi lurer på hvorfor du spør om dette, og om det er slik at du vurderer å avslutte ditt eget liv. Om det er slik at du tenker på å avslutte livet ditt, håper vi at du kan snakke med noen om disse tankene slik at du slipper å være alene med følelsene dine.  Om det er noen i din omgangskrets/familie du stoler på, håper vi at du kan snakke med en av de. Du kan også ringe Mental Helse på 116 123 (døgnåpent), kirkens SOS på 22 40 00 40 (døgnåpent), lege/legevakt eller psykolog. Vi håper at du gjør dette, du skal ikke behøve å være alene om du har det vanskelig, og det finnes folk som både vil og kan hjelpe deg til å få det bedre.