Nedtrapping på Subutex

Hei.
Jeg er en mann som har et stort problem med Opiat avhengighet.
Jeg brakk ryggen når jeg var 22 år gammel og ble da satt på smertestillende (Paralgin Forte)og etterhvert så virket ikke doseringen så jeg økte og økte doseringen til jeg kom til ca 17 stk daglig.Dette gjorde att jeg kastet opp veldig mye og prøvde da å slutte uten hell med det.Jeg gikk siden over til Subutex for å holde abstinensene borte.Har nå gått på dette i snart 5 år.
Jeg bruker 8mg daglig.
Spørsmålet mitt er åssen kan/skal jeg trappe ned på dette ?
Jeg gikk rett av i fjor (cold Turkey)og lå og kasta opp og hadde vondt i hele kroppen så etter 3 uker ga jeg opp og begynte igjen.
Skal jeg gå ned 1mg i uken ?
Eller er det en annen metode jeg kan bruke for å slutte med dette forferdelige stoffet ?
Mvh
Anonym Bruker.

Mann, 43 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er mulig å trappe seg av Subutex. Men det er viktig å bruke lang tid, og det er i de fleste tilfeller helt nødvendig å få hjelp, gjerne gjennom en avrusningsklinikk.
Hvor raskt du kan/skal gå ned, kommer an på situasjonen. Generelt råder man folk til å gå ned 1 mg i måneden til man er på 2-3 mg. Deretter bør du legge deg inn for å få hjelp til den siste nedtrappingen. Din lege kan henvise deg til dette.
Dersom du ønsker mer veiledning om temaet, lønner det seg å snakke med helsepersonell som er kompetente på området. Du vil også kunne få gode råd og høre om andres erfaringer ved å kontakte LAR-nett/proLAR.
Vi kjenner ikke til andre metoder enn nedtrapping.