Naproxen og vin

Hei 🙂 Jeg tenkte Ă„ nyte det fine lĂžrdagsvĂŠret med noen glass vin. Men jeg sliter med menstrasjonskramper. GĂ„r det fint Ă„ ta en vimovo (naproksen) eller en paracet/ibux? Eller bĂžr jeg prĂžve Ă„ lindre smertene med en varmepose istedet? MvH J20
Kvinne, 20 Ă„r fra Rogaland

RUStelefonen svarer:
Naproxen er en medisin som kan gjÞre slimhinnen i magesekken sÄrbar for irritasjon og i uheldige tilfeller forverre magesÄrsproblemer. Da alkohol ogsÄ kan gi en slik effekt kan alkohol og slike medisiner sammen vÊre en dÄrlig kombinasjon. Imidlertid er dette et spÞrsmÄl om doser, og hvis du bruker normale doser av Naproxen (de doser legen har gitt deg), og drikker kun moderat/forsiktig med alkohol vil det etter all sannsynlighet gÄ helt utmerket. (Kilde : Lommelegen)
Det kan vÊre risikabelt Ä kombinere alkohol og Paracet/Ibux. Dette fordi bÄde etanol (alkohol), paracetamol og ibuprofen (virkestoffene i henholdsvis Paracet og Ibux) nedbrytes i leveren. Dette kan fÞre til en for hÞy konsentrasjon av medikamentet i blodet, noe som Þker risikoen for bivirkninger. Dessuten kan samtidig bruk av Ibux og alkohol Þke faren for maveblÞdninger. Generelt anbefales det ikke Ä kombinere alkohol og medikamenter.
Var du fornĂžyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!
Send inn spÞrsmÄl
Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spÞrsmÄl ved Ä lage et kodeord du senere kan sÞke med. Du fÄr svar sÄ fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngĂ„ Ă„ oppgi personopplysninger i ditt kodeord.
Send inn spÞrsmÄl
fant du ikke det du lette etter?
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngÄ Ä oppgi personopplysninger i ditt kodeord.