Metamina (medisinsk amfetamin) mot adhd og toleranse

Jeg har adhd og tar 10 mg metamina tre ganger om dagen..detta blir 30 mg i løpe av en dag. hva skjer hvis jeg tar alle tre pillene (tre piller på 10 mg) på en gang? da tenker jeg å ta alle dagens piller og ikke ta flere den dagen. det blir jo 30 mg dose en gang da, istedefår 10 mg dose 3 ganger i løp av dagen.. får jeg toleranse mot den medisinske effekten hvis jeg prøver detta en dag?

Mann, 27 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Hva skjer hvis jeg tar alle tre pillene (tre piller på 10 mg) på en gang?
Da vil du få en sterkere virkning enn du ellers får. Du vil føle deg mer gira, mer opplagt. Samtidig vil du da ha brukt opp hele dagens dosering, noe som vil føre til at du ikke har mer medisiner når virkningen av de tre går ut. Fra et terapeutisk perspektiv er det ikke så veldig heldig.
Får jeg toleranse mot den medisinske effekten hvis jeg prøver detta en dag?
Ikke hvis du gjør det én gang. Men det kan gi en virkning du synes er behagelig. Og ting som er behagelige har folk gjerne lyst til å gjøre mer. En slik lyst vil kunne føre til en trang til å ta flere tabletter oftere, og dersom du gjør det gjentatte ganger, øker toleransen. Dette kan igjen gi risiko for avhengighet og helseproblemer.
Dersom du ikke lider av helseproblemer og er fornøyd med den dosen du får nå, ville vi råde deg til å fortsette med den, så unngår du risiko for problemer. Dersom du føler at du trenger dosejustering, bør du snakke med legen om dette.