Mann med psykiske problemer og har hatt alkoholen problemer

Mannen min har slitt med psykiske problemer så lenge jeg har kjent han, 22 år, vært inn og ut på dps, frisk osv. Var på Alfa for to år siden pga stort alkohol inntak over lengre tid. Er nå i behandling på dps + hos psykolog. Ikke drukket siden august, men hadde avslutning på skolen sist fredag, og skulle han ta noe øl, men det ble flere. Har drukket i helgen også. Jeg er redd for at det blir dritt sommer i år også som ser har vært i flere år???? Vi har også to barn på 8 og 11 år. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, trenger tips og råd? Han skuler jo selfølgelig drikkingen sin som alltid.

Kvinne, 40 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du er bekymret og redd for hvordan sommeren blir. Slik vi forstår deg har din mann vært edru siden august 2017 og frem til forrige fredag, og nå har han begynt å drikke igjen og du er redd for fremtiden. Du skriver at han har slitt psykisk og med alkoholen i 22 år, men at han får hjelp. Det er bra at han får hjelp, men det er dessverre ikke slik at alle som klarer å slutte å ruse seg klarer å holde seg rusfri livet gjennom. Noen har små sprekker, andre har lengre, mens noen igjen ikke klarer å være rusfri i særlig stor grad. Hvordan det vil gå med din mann, er umulig for oss å si. Hvordan det skal gå med hans drikking, er det han som har løsningen på.
Din oppgave er å ta vare på barna deres og deg selv. Du skriver at han drikker i skjul. Som regel får barn med seg mer enn det man tror. Verken de eller du fortjener å leve i uforutsigbarhet og utrygghet. Det er viktig at du setter grenser for deg selv og barna om hva dere aksepterer og ikke. Vi anbefaler deg å kontakte familievernkontoret eller barnevernet for råd.
Du bør også få noen å snakke med. Du kan kontakte Veiledningsenteret for pårørende på 35527705/ 907 02 621 for en uforpliktende samtale. Du kan også ringe oss på RUStelefonen for å diskutere situasjonen.