Kokain over lang tid og sinne

Hei. Min kjæreste («pause»), sliter veldig med sinnet sitt. De minste ting får han til å skrike, og i verste fall bli voldelig. På alkohol er dette ganget med 10. Han har tatt kokain 1-3 ganger nesten hver uke det siste året, og jeg vet at han har drevet med det av og på i 10-15 år. Nå har han bestemt seg helt for å slutte etter helgens hendelser, men jeg lurer på om dette med ekstremt sinne (for små som store ting), kan være en langtidsvirkning av kokainbruk?
Vil det i såfall gå over – og da etter hvor lang tid?

Kvinne, 29 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er riktig at en bivirkning av både alkohol og kokain kan være aggresivitet. Noen utvikler også voldelig adferd. I kombinasjon med alkohol er det enda verre. Du kan lese mer om bivirkninger på våre sider. Om det er en direkte årsaksssammenheng mellom hans rusbruk og hans sinne, er vanskelig å si. Det vil jo ev. komme for dagen når han slutter.
Det er viktig at du er klar over at det ikke er greit for kjæresten din å være aggresiv eller voldelig mot deg, selv om det kan være en bivirkning av det stoffet han bruker. Det er godt mulig at dette sinnet vil gå over, men det har du dessverre ingen garanti for. Hvor lang tid det eventuelt vil ta er veldig individuelt. Kanskje trenger kjæresten din også hjelp. Det kan han få ved å kontakte lege og få en henvisning. Ønsker du noen å snakke med om denne situasjonen kan du kontakte Veiledningssenteret for pårørende.