Kjærsteproblem

Hei. Jeg er sammen med en gutt som røyker seg høy litt for ofte. Trodde han røykte mindre men snakket med en kompis å han røyker vist mye mer en hva jeg trodde. Jeg liker det ikke i det hele tatt, å jeg får ikke ro i kroppen min di gangene han er vekke fra huset. Folk jeg har snakket med seier han vil vokse fra seg. Han er 23 år gammel. Jeg er så glad i han så jeg tørr rett å slett ikke si meg eller røyken… Jeg trenger noen tips å forslag hva jeg burde å hvordan hjelpe han. Han selv seier han ikke er misbruker men ja.

Kvinne, 25 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Dette er en situasjon som mange kan kjenne seg igjen i. Du spør om hva du kan gjøre for å hjelpe ham – dette avhenger helt av hvorvidt han ønsker (din) hjelp eller ikke. Hvis han selv sier at han ikke har noe problem, og ikke ønsker å gjøre noen endringer på forbruket sitt, er det også veldig begrenset hva du (eller noen andre) får gjort med det. Du bør likevel snakke med ham om hvordan du opplever situasjonen, hvilke grenser og behov du har, og spørre ham ut hva han tenker om veien videre, både med tanke på cannabisbruken, og med tanke på forholdet deres generelt. Hvis han sier at han ikke har noen planer om å kutte ned/ut, blir det også opp til deg selv å vurdere hvorvidt du ønsker å bli værende i forholdet eller ikke. Du sier at du ikke ønsker å stille et slikt ultimatum, men på et visst tidspunkt kan det likevel bli nødvendig. Et slikt ultimatum må i så fall stilles for din egen del, altså ut ifra hvilke grenser/behov du trenger for å trives i forholdet, snarere enn for å få ham til å skulle endre seg. Dersom du stiller et slikt ultimatum vil det selvsagt også være viktig at det følges opp i praksis, slik at han ikke oppfatter hva du sier som tomme ord han ikke trenger å ta på alvor. Snakk derfor konkret om hva som kommer til å skje dersom han velger det eller det alternativet.
Hvis han faktisk oppriktig ønsker å kutte ned/ut på forbruket, kan du tipse ham om vår artikkel hjelp til å slutte med cannabis, som gir tips til ting han kan gjøre på egenhånd, samt hvor han evt. kan få hjelp. For at dette skal lykkes, må det altså være en forutsetning at han oppriktig vil dette selv. Dersom han ikke er innstilt på dette, vil også sjansene for å lykkes være ganske små. Det er fullt mulig at han vil vokse fra dette etter hvert, men det vil i så fall ofte forutsette at en del viktige brikker faller på plass i livet hans, som f.eks. jobb, rutiner, rusfri omgangskrets og lignende.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene dersom du ønsker å diskutere dette nærmere.