Kannaway?

Hei!
Er det lovlig å kjøpe Kannaway i Norge? Dette promoteres som en CBD som er lovlig i landet, og det er flere distributører. Har forsøkt å søke det opp på nettet, men finner lite informasjon rundt det annet enn litt fra firmaet selv.

Kvinne, 26 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Legemiddelverket (LMV) klassifiserer og lager retningslinjene for håndtering av legemidler i Norge. Sitatet under er oppklarende ved at LMV oppfatter det dithen at de fleste CBD-produkter inneholder noe THC (selv om produsenten noen ganger vil benekte dette). I de tilfellene det ikke gjør det, er CBD-produkter klassifisert som legemiddel i Norge. Skal det foreskrives, må legen ha godkjenningsfritak. Med andre ord; for å kjøpe et CBD-produkt må du ha resept. Reseptpliktige legemidler må for øvrig også kjøpes «over disk»; postforsendelse er ikke tillatt.
Følgende sitat fra LMV er hentet fra Foreningen for cannabismedisin. Ta gjerne kontakt med dem for mer veiledning.
CBD (cannabidiol) anses som legemiddel i Norge. Dette er en legemiddelsubstans som er under klinisk utprøving for blant annet epilepsi. CBD-produkter inneholder generelt varierende mengde av THC, som er den narkotiske hovedkomponenten i cannabis, men i de fleste produktene er THC-innholdet lavt. Hvis et CBD-produkt ikke inneholder THC vil den anses som et legemiddel og ikke et narkotisk legemiddel. Hvis produktet inneholder THC, vil produktet anses som narkotika, uavhengig av hvilken mengde THC det er i produktet.
Postforsendelser av slike produkter vil ikke være tillatt, enten ved at det er narkotika (postforsendelser med narkotika er ikke tillatt) eller ved at det anses som legemiddel (postforsendelser med legemidler må oppfylle visse krav for å være tillatt, deriblant at det må ha markedsføringstillatelse i Norge, ha norsk pakning og være reseptfritt i Norge). Les mer om regelverket på www.legemidlerfrautlandet.no.
For øvrig finnes det flere brukerrapporter på nett som omtaler Kannaway som svindel – anbefaler at du sjekker opp disse, og tar dette i betraktning før du evt. velger å prøve å anskaffe dette.