Jeg driver med stoff

Jeg er 14 år og havnet i feil miljø som 12 åring, jeg er fullt norsk men hang med veldig mange som snakket kebab norsk, eller som ikke bor hjemme lenger, alt fra 13-18 åringer. dvs at jeg har begynt med å drikke, røyke, snuse og gjort mange ting jeg angrer på. jeg har ikke sagt noe til mamma men rommet mitt er fullt av øl bokser i skuffer, men vil ikke si noe til pappa eller mamma fordi de er allerede skuffet over at jeg har dårlige karakterer i 8. jeg vil slutte men miljøet rundt meg stresser meg, jeg vil ikke miste vennene mine fordi jeg stopper, jeg er vandt til miljøet. jeg er vandt til å ordne opp med å sloss, livet mitt er kaos noen dager men jeg er vandt til det. hvordan endrer jeg på dette?

Kvinne, 14 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg. Mange synes det er ubehagelig å snakke om vanskelige ting, men ofte så er det å snakke med noen første skritt til å få det bedre. Husk at foreldrene dine er glad i deg uansett om de noen ganger virker sinte eller skuffet. Innerst inne er de nok mest av alt bekymret for om du har det bra, og vil nok veldig gjerne at du skal fortelle dem hvordan du har det.
Måten du kan endre situasjonen du er i nå er å gjøre noe annerledes enn det du pleier. Hvis du ikke vil snakke med foreldrene dine om det, kan du snakke med helsesøster på skolen eller Helsestasjon for ungdom. De har taushetsplikt og er vant til å snakke om ting som er vanskelig.  Du kan også ringe til Alarmtelefonen for ungdom.