Høyt narkotikaforbruk

Jeg og vennene mine røyker hasj flere ganger om dagen, men i helgene går det litt hardere for seg. Nå har vi brukt Mdma minst en gang i uken, noen ganger 2 ganger i ca 3 uker. I tilleg har vi tatt morfin og kokain.
Helgen som var nå så startet vi med å ta en joint som vanlig, så tok vi morfin, så kokain og senere tol vi en hel haug med krystallene mdma. Dagen etter besvimte hun ene veninnen min og sa før hun besvimte så ble alle fargene forsterket slik hun ikke klarte å være våken, så ble alt svart. Når hun båknet opp igjen etter ca 1-2 min sa hun at det føltes ut som om hun ble født på ny.
Jeg vet at jeg og vennene mine har en dårlig livsstil men jeg lurer på hvor farlig dette egentlig er mot kroppen og hva som kan skje i lengden av en slik livsstil.

Kvinne, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvor farlig er dette egentlig er mot kroppen og hva som kan skje i lengden av en slik livsstil?
Hvor farlig en slik livsstil er og hvordan den vil påvirke deg (dere), er avhengig av veldig mange faktorer. Det kommer an på hvor lenge det pågår, hvordan du er utrustet fra naturens side (disposisjoner for mentale og fysiske skader), hvor sårbar du er ut fra din oppvekst, hva du ellers driver med (jobb, studier osv), hva du spiser og hvordan du lever ellers med tanke på sunnhet osv osv.
Det vi kan si med ganske stor grad av sikkerhet, er at en slik livsstil vil ganske raskt føre til både psykisk avhengighet (MDMA, cannabis, kokain) og temmelig raskt også fysisk avhengighet (opioider).
Dersom alle i nettverket ditt/deres har den samme livsstilen, er det også en faktor som gjør det vanskeligere å endre livsstil. Fordi du har ingen andre å vende deg til dersom du skal forandre på saken.
I lengden kan bruk av cannabis daglig gjøre deg noe mer sløv og mindre interessert i jobb, studier, aktiviteter osv. Dette gjelder ikke alle, men for mange er det slik, særlig ved bruk flere ganger daglig.
MDMA, kokain og andre stimulerende stoffer kan over tid føre til psykiske problemer, angst, depresjoner, økt forbruk og psykisk avhengighet.
Opioider kan føre til sterk avhengighet som kan være vanskelig å endre.
I tillegg til dette vil bruk av illegale stoffer kunne føre til
• du får problemer med å skaffe og/eller holde på jobber
• du kan få rulleblad og dermed utelukke deg selv fra karrieremuligheter
• du får verken ha eller ta førerkort
• du blir fortere gammel
• du dør tidligere
• du blir psykisk og fysisk sliten og etter hvert avhengig av ett eller flere rusmidler
Med andre ord bør du/dere helt klart vurdere å redusere forbruket. Du kan kontakte oss for en samtale omkring dette, og/eller se våre guider hjelp til å slutte.