Far med alkoholproblemer

Jeg har en far med alkoholproblemer, han er i et langdistanseforhold. Og hver gang han kommer hjem fra kjæresten sin, så drikker han som regel i 2-4 dager.

Mann, 19 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Her er vi litt usikre på hva du egentlig spør om, og derfor er det også vanskelig for oss å gi deg et veldig konkret svar. Men vi går ut ifra at du lurer på hva du kan gjøre for å hjelpe faren din, og dette vil avhenge helt av hvorvidt han ønsker (din) hjelp for sitt alkoholforbruk. Hvis du ikke har gjort det allerede, bør du snakke med ham på en rolig måte om din bekymring – ta utgangspunkt i hvilke konkrete fakta du kjenner til, og hold deg til disse, uten å gjøre noen antakelser eller anklagelser. Spør ham gjerne ut om forbruket, og hva han selv tenker om veien videre, fremfor å prøve å fortelle ham hva han bør gjøre. Spør gjerne f.eks. hva han selv føler at han trenger (om noe), for å få det bedre. Det er tross alt han selv som er ansvarlig for hans valg, men du har full rett til å uttrykke din støtte og bekymring – så blir det deretter opp til ham selv hvorvidt han er villig til å ta grep eller ikke. Dersom han faktisk ønsker å redusere forbruket finnes det mange fremgangsmåter, både på egenhånd og via ulike hjelpeapparat – se f.eks. vår artikkel hjelp til å slutte med alkohol.
Du kan lese mer på våre guider til voksne barn av rusavhengige. Du er også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, dersom du ønsker å diskutere situasjonen nærmere.
Dersom du bor sammen med faren din, og rusbruken vedvarer, bør du for øvrig vurdere å flytte ut i nær fremtid, slik at du ikke utsetter deg selv for atferden hans i større grad enn hva som er rimelig. Begynn gjerne å legge planer for hvordan du kan få til dette (studier/studiestøtte, jobb o.l.), og unngå så godt du kan å føle noen dårlig samvittighet for dette – å flytte hjemmefra vil være en helt naturlig ting å gjøre i en slik situasjon.