Er jeg på vei mot et alkohol problem?

Hei!
Jeg har et spørsmål ang. utvikling av et alkoholproblem. Jeg drikker ikke alkohol hver dag eller har trang til å drikke hver dag, men når jeg først er i sosiale settinger med venner hvor vi skal drikke alkohol, så har jeg ikke kontroll. Jeg drikker til jeg spyr, også fortsetter jeg når formen er noe bedre. Jeg har i løpet av en uke vært på to fester hvor jeg har drukket mer enn jeg egentlig tåler. Påsken drakk jeg flere ganger og ble sterkt beruset, det samme i jula og forrige sommer hvor jeg drakk hver helg og ble like dårlig hver gang. Jeg er bekymret for at jeg er på vei mot et problem da jeg ikke har kontroll når jeg først drikker. Jeg har flere i min familie som har strevet eller fortsatt strever med alkohol, og jeg vet det kan være arvelig. Hva tenker dere om det jeg har beskrevet, er det en grunn til jeg bekymrer meg over dette?

Kvinne, 24 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Siden du drikker deg for full når du først drikker er en adferd du selv ikke ønsker, vil vi si det er et problem. Det høres jo ubehagelig ut å føle at du ikke har kontroll når du drikker. Vil derfor anbefale deg våre tips for moderasjon.
Det er riktig at alkoholproblemer til en viss grad kan være arvelig. Det imidlertid viktig å huske på at arvelighet kun er en disposisjon eller sårbarhet og er en av mange faktorer som påvirker hva slags forhold du får til alkohol.  Det viktigste er hva slags verdier du har og hvilke valg du tar. Klarer du ikke å kontrollere ditt alkoholbruk, selv om du bestemmer deg for det, bør du søke hjelp. Lege eller psykolog kan søke deg inn til samtaler på en ruspoliklinikk eller annet tilbud.