Datter

Jeg er meget bekymret for min mor som har vært alkoholiker i 16 år nå,med mye angst og stort medisinforbruk.hun har hele mitt liv hatt spisforstyrelser,som må og blomstrer for fullt.Hun spiser noen ganger ingenting på flere dager,pga angst,men drikker kun alkohol.har flere ganger besvimt og slått hodet hjemme i leiligheten,har ikke fått henne til å dusje på 2 år,hun lever i sitt eget søppel,som flyter overalt,hun kommer ikke til å leve mye lenger hvis hun ikke får hjelp.hun snakker seg ut sv det gang på gang når jeg sender bekymringsmelding til fastlege,hun er utdannet sykepleier og m psykologi,så hun vet å snakke for seg,for så å dra rett hjem for å drikke.jeg er meget redd og fortvilet nå,for jeg kommer til å miste moren min snart om ikke noenlunde gjordt.kan jeg få henne innlagt på tvang?hun nekter selv,men tar livet av seg med sikkerhet nå.

RUStelefonen svarer:
Det er helt forståelig at du bekymrer deg for moren din og situasjonen hun befinner seg i. Og dessverre er det  vanskelig å hjelpe noen som ikke ønsker hjelp.
Dersom hun skulle ønske hjelp finnes det ulike tilbud i Hedmark. Gå inn på helsenorge.no velg type sykdom/behandling og region, så får du opp en landsdekkende oversikt over tilbud.
Du spør også om tvang. Det er lite bruk av tvang i Norge når det gjelder rus. Behandling er stort sett basert på frivillighet. Når tvang en sjelden gang brukes, er det hjemlet  i helse- og omsorgstjenesteloven, eller i lov om psykisk helsevern. Tvang etter helse- og omsorgstjenesteloven regulerer tvang overfor rusmiddelavhengige. Vedtak om tvangsinnleggelse fattes av de i kommunen som er satt til å forvalte gjeldene lovverk. Dette er ulikt organisert i kommunene knyttet til rus/psykisk helsetjeneste eller NAV. Om du som pårørende ønsker å få din mor vurdert som aktuell for en tvangsinnleggelse, anbefaler vi deg å kontakte NAV lokalt og høre hvem du skal rette bekymringmeldingen til.
Vi anbefaler deg å ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende  og snakke med dem om hvordan du skal forholde deg til situasjonen. Det kan være svært nyttig for deg å snakke med folk som har mye erfaring med å være pårørende. De har både telefontjeneste og samtaler (individuelt og i grupper).
Du er også velkommen til ta kontakt med oss på telefon 08588 eller chat for en utdypende samtale om situasjonen. Når det gjelder spørsmål om tvangsinnleggelse så er det en omfattende og vanskelig beslutning å ta som krever grundig vurdering. Dette er også noe du kan ta opp med din fastlege.