Avhengig av paralgin forte

Min mann tar store mengder paralgin forte…40-45 stykk ca 10 dager i mnd..det vil si etter han har hvert på legebesøk..som da er ca hver 16 dag.legen sktiver da ut 200 stykk hver gang han er der.. På pakken står det at han skal ta 4-3-3,noe han ikke gjør han tar alle på ca 4-5dager,går da tom å leve da uten med kraftige apstinenser til neste legebesøk…lurer på hvorfor han vill seg selv så vondt med å ha abstinenser nesten hele tiden…PS sier at det eneste motivasjonen han har er neste legebesøk som er om ca11dager,hvordan klarer han da og tenke på å få nye 200 ,når han vet hva som kommer etterpå?hva kan jeg gjøre for å hjelpe til?får ikke låv å bli med til legen has,sier han ,fordi han er redd for at legen skal slutte å skrive ut resepter på ca 400-500 hver mnd.hjelp hva annet kan jeg gjøre for han?

Kvinne, 44 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er litt uklart for oss hvorfor han får disse medisinene. Vi stusser litt på det. Hva er bakgrunnen? Det er ganske store mengder Paralgin forte mannen din får. Det er både avhengighetdsskapende og skadelig for leveren hans. Du kan si fra til legen at mannen din ikke bruker medisinene riktig, altså ikke som foreskrevet. Et annet poeng er at en lege bør ikke uten veldig god grunn skrive ut 400-500 Paralgin forte i måneden til én pasient. Du kan selvsagt snakke med Fylkeslegen eller Helsetilsynet om dette. Men spørsmålet er om det å si fra til legen eller Fylkeslegen eller Helsetilsynet vil gjøre situasjonen for deg og mannen din noe bedre.
Så lenge du ikke har noe du skulle sagt, er det ikke så mye du får gjort med dette. Det eneste vi kan tenke oss vil ha en innvirkning, er hvis mannen din selv – i samråd med legen – lager en plan for nedtrapping. Eller han kan be om innleggelse for å trappe ned/slutte. Men det er noe han selv må være med på, ellers blir det neppe vellykket.